Harjoittelu ammatillisen kasvun tukena - sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opettajiltaan saamasta ohjauksesta harjoittelun aikana
Joensuu, Hanne; Peltonen, Tiia-Tuulia (2009)
Joensuu, Hanne
Peltonen, Tiia-Tuulia
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154480
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä harjoittelusta ammatillisen kasvun tukena sekä heidän opettajiltaan saamastaan ohjauksesta harjoittelussa. Tavoitteena oli, että tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan käytännön ohjausta kehittää entistä enemmän opiskelijalähtöiseksi ja ammatillista kasvua tukevaksi. Tutkimusmetodina käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin sähköposteihin lähetetyillä kyselylomakkeilla, jotka toteutimme Webropol- ohjelman avulla. Analysointiin käytimme Webropol-ohjelman lisäksi sisällön analyysia. Tutkimukseen saimme 49 vastausta, joista kaikki olivat käyttökelpoisia.
Saatujen tutkimustulosten mukaan sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen harjoittelujen aikana. Vastauksista nousi esiin myös kehittämisehdotuksia. Valtaosa opiskelijoista koki saaneensa opiskelijalähtöistä ja ammatillista kasvua tukevaa ohjausta, mutta osa vastaajista kertoi puutteellisista ohjauskokemuksistaan.
Keskeisiksi tutkimustuloksiksi nousivat opettajien kiire resurssien puutteesta johtuen ja suurista opiskelijamääristä. Myös harjoiteluohjeiden epäselvyydet ja eroavaisuudet toivat epävarmuutta opiskelijoille. Tuloksista ilmeni myös opiskelijoiden toive siitä, että ohjaava opettaja tutustuisi heidän taustoihinsa ja aikaisempiin opintoihinsa sekä työkokemukseensa. Lisäksi opiskelijat pitivät tärkeänä opettajan tavoitettavuutta mahdollisimman pienellä viiveellä.
Saatujen tutkimustulosten mukaan sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen harjoittelujen aikana. Vastauksista nousi esiin myös kehittämisehdotuksia. Valtaosa opiskelijoista koki saaneensa opiskelijalähtöistä ja ammatillista kasvua tukevaa ohjausta, mutta osa vastaajista kertoi puutteellisista ohjauskokemuksistaan.
Keskeisiksi tutkimustuloksiksi nousivat opettajien kiire resurssien puutteesta johtuen ja suurista opiskelijamääristä. Myös harjoiteluohjeiden epäselvyydet ja eroavaisuudet toivat epävarmuutta opiskelijoille. Tuloksista ilmeni myös opiskelijoiden toive siitä, että ohjaava opettaja tutustuisi heidän taustoihinsa ja aikaisempiin opintoihinsa sekä työkokemukseensa. Lisäksi opiskelijat pitivät tärkeänä opettajan tavoitettavuutta mahdollisimman pienellä viiveellä.