Luksian artesaanitutkinnon oppimisympäristö opetussuunnitelman tukena.
Kupila, Vesa (2014)
Kupila, Vesa
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817386
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä laaditaan pohja Ojakkalantien kampuksen työtilojen tilasuunnittelulle, tilojen käyttöä tarkastellaan oppilaitoksen opetussuunnitelman näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tulevassa toimintaympäristössä tapahtuva toiminta ja luoda pohja tilasuunnittelulle, tavoitteena tila, joka palvelee käyttötarkoitusta mahdollisimman hyvin.
Tutkimusta ohjaa opetussuunnitelma, koska se määrää suurilta osin tilojen käyttötavan.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoilu
Pääasiallinen tiedonhankintamenetelmä on haastattelututkimus.
Tutkimuksessa haastatellaan tilojen tulevia käyttäjiä, opettajia ja opiskelijoita, koska heidän kokemus ja näkemys on pääoma jota ei voi jättää käyttämättä. Haastateltavia työntekijöitä on kahdeksan, ja opiskelijoita kolme.
Tutkimusmetodina on Laadullinen, case study. Perustoimintaa ohjaava tieto saadaan opetussuunnitelmasta. Haastatteluilla kerätään tietoa siitä, minkälaista opetusta tilassa on tarkoitus tarjota, minkälaisia toimintoja tilassa suoritetaan ja miten tilojen tulisi olla muokattavissa eri tarkoituksia varten.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tulevassa toimintaympäristössä tapahtuva toiminta ja luoda pohja tilasuunnittelulle, tavoitteena tila, joka palvelee käyttötarkoitusta mahdollisimman hyvin.
Tutkimusta ohjaa opetussuunnitelma, koska se määrää suurilta osin tilojen käyttötavan.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoilu
Pääasiallinen tiedonhankintamenetelmä on haastattelututkimus.
Tutkimuksessa haastatellaan tilojen tulevia käyttäjiä, opettajia ja opiskelijoita, koska heidän kokemus ja näkemys on pääoma jota ei voi jättää käyttämättä. Haastateltavia työntekijöitä on kahdeksan, ja opiskelijoita kolme.
Tutkimusmetodina on Laadullinen, case study. Perustoimintaa ohjaava tieto saadaan opetussuunnitelmasta. Haastatteluilla kerätään tietoa siitä, minkälaista opetusta tilassa on tarkoitus tarjota, minkälaisia toimintoja tilassa suoritetaan ja miten tilojen tulisi olla muokattavissa eri tarkoituksia varten.