Expanding video business models beyond television : case: Live Stream Finland
Kyyrönen, Jenniina (2014)
Kyyrönen, Jenniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717202
Tiivistelmä
Televisio (TV) on kokenut paljon muutoksia vuosien mittaan. Nämä muutokset ovat mutkistaneet TV:n määritelmää. Nettivideot ovat kasvattaneet suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana, ja suoratoistovideoista on tullut osa ihmisten arkea. Suoratoisto mahdollistaa videomateriaalin katselun katsojalle parhaana ajankohtana, ja näin suoratoistolla on korvaava vaikutus perinteiseen TV:hen. Sen sijaan että ohjelman katsoisi lähetyshetkellä TV:stä, sen voi nyt katsoa netistä silloin kun katsojalle parhaiten sopii. Tämä opinnäytetyö keskittyy nettivideoon liiketoiminnan näkökulmasta. Nettivideon kasvava suosio tuo mukanaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tämä tutkimus keskittyykin kohdeyrityksen Live Stream Finlandin uuteen nettivideo tuotteeseen.
Tutkimus suoritetaan deduktiivisesti käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksessa kerätyt tiedot koostuu sekundäärilähteiden, kuten kirjallisuuden ja internetin avulla kerätyistä tiedoista sekä primaarilähteistä, kuten LSF:n perustajan haastatteluista ja loppukäyttäjille tehdyn kyselyn tuloksista.
Sekä kohdeyritys että sen uusi tuote analysoidaan erilaisten työkalujen avulla. Nämä analyysit tuottavat hyödyllistä tietoa LSF:lle sisältäen esim. tietoa kilpailuympäristöstä sekä suosituksia siihen kuinka edetä markkinajohtajaksi. Tämä tärkeä informaatio on pystytty tuottamaan kilpailija- ja SWOT-analyysin avulla, sekä Porterin viiden kilpailuvoiman mallia hyödyntäen.
Tutkimus osoitti että uudelle tuotteelle on kysyntää, johtuen suoratoistovideoiden suosiosta. Tuotteen loppukäyttäjäkohderyhmäksi muodostui alle 40-vuotiaat, mutta kyselyn vastausten mukaan myös yli 50-vuotiaat katselevat nettivideoita. Tuotteella todetaan olevan korvaava vaikutus sekä perinteisen TV:n katseluun että TV kanavien nettisivujen käyttöön, koska tuote on hyvin samanlainen ominaisuuksiltaan. Uusi tuote yksinkertaistaa palvelut entisestään ja antaa katsojille enemmän uusia mahdollisuuksia.
Tutkimus suoritetaan deduktiivisesti käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksessa kerätyt tiedot koostuu sekundäärilähteiden, kuten kirjallisuuden ja internetin avulla kerätyistä tiedoista sekä primaarilähteistä, kuten LSF:n perustajan haastatteluista ja loppukäyttäjille tehdyn kyselyn tuloksista.
Sekä kohdeyritys että sen uusi tuote analysoidaan erilaisten työkalujen avulla. Nämä analyysit tuottavat hyödyllistä tietoa LSF:lle sisältäen esim. tietoa kilpailuympäristöstä sekä suosituksia siihen kuinka edetä markkinajohtajaksi. Tämä tärkeä informaatio on pystytty tuottamaan kilpailija- ja SWOT-analyysin avulla, sekä Porterin viiden kilpailuvoiman mallia hyödyntäen.
Tutkimus osoitti että uudelle tuotteelle on kysyntää, johtuen suoratoistovideoiden suosiosta. Tuotteen loppukäyttäjäkohderyhmäksi muodostui alle 40-vuotiaat, mutta kyselyn vastausten mukaan myös yli 50-vuotiaat katselevat nettivideoita. Tuotteella todetaan olevan korvaava vaikutus sekä perinteisen TV:n katseluun että TV kanavien nettisivujen käyttöön, koska tuote on hyvin samanlainen ominaisuuksiltaan. Uusi tuote yksinkertaistaa palvelut entisestään ja antaa katsojille enemmän uusia mahdollisuuksia.