Arjen asiantuntijat : kokemustieto ammatillisen kasvun ja vuorovaikutuksen välineenä sosiaalialan koulutuksessa
Ala-Outinen, Laura; Kovanen, Heidi (2014)
Ala-Outinen, Laura
Kovanen, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117622
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Lahden ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysala. Opinnäytetyömme tavoitteena oli järjestää Arjen asiantuntija -päivä ja luoda malli kokemustiedon käyttämisestä sosiaalialan opetuksessa.
Arjen asiantuntijat -päivässä oli kolme tavoitetta. Niistä keskeisin oli antaa asiakasryhmien edustajille mahdollisuus kertoa elämästään sosionomiopiskelijoille luovan esityksen avulla. Arjen asiantuntijat olivat työmme kohderyhmä. Oman tarinan kertomisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksen oli tarkoitus edistää arjen asiantuntijoiden voimaantumista. Toinen Arjen asiantuntija -päivän tavoite oli sosionomiopiskelijoiden asenteisiin vaikuttaminen, jotta he ammatillisessa kasvussaan ymmärtäisivät arkilähtöisen työotteen ja asiakkaiden arvostavan kohtaamisen merkityksen. Arjen asiantuntija -päivän kolmas tavoite oli sosiaalialan opetussuunnitelman kehittämistyöhön osallistuminen luomalla malli kokemustiedon hyödyntämisestä.
Opinnäytetyöprosessissa käytimme prosessiarvioinnin menetelmää prosessin käännekohtien esiintuomisessa. Käännekohtia tarkastelemalla pystyimme arvioimaan mikä luomassamme mallissa oli toimivaa ja mitkä kohdat vaativat kehittämistä. Arjen asiantuntijoiden esityksissä hyödynnettiin heidän valitsemiaan luovia menetelmiä syventämään tarinoiden kerrontaa ja tuomaan esityksiin elämyksellisyyttä.
Keräsimme palautetta kirjallisesti arjen asiantuntijoilta, opiskelijoilta ja yhteistyöopettajalta. Palautteiden perusteella arjen asiantuntijat saivat opinnäytetyöhön osallistumisesta uusia voimavaroja arkeensa ja kokivat voimaantumisen tunteita. Opiskelijat pitivät palautteessaan tärkeänä kokemustiedon hyödyntämistä sosiaalialan opetuksessa ja heidän mukaansa Arjen asiantuntija -päivän kaltainen kokonaisuus tulisi järjestää uudelleen sosiaalialan opetuksessa. Opiskelijoiden palautteen mukaan jo opiskeluaikana on tärkeää kohdata asiakkaita ja kuulla heidän tarinoitaan elävästä elämästä.
Arjen asiantuntijat -päivässä oli kolme tavoitetta. Niistä keskeisin oli antaa asiakasryhmien edustajille mahdollisuus kertoa elämästään sosionomiopiskelijoille luovan esityksen avulla. Arjen asiantuntijat olivat työmme kohderyhmä. Oman tarinan kertomisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksen oli tarkoitus edistää arjen asiantuntijoiden voimaantumista. Toinen Arjen asiantuntija -päivän tavoite oli sosionomiopiskelijoiden asenteisiin vaikuttaminen, jotta he ammatillisessa kasvussaan ymmärtäisivät arkilähtöisen työotteen ja asiakkaiden arvostavan kohtaamisen merkityksen. Arjen asiantuntija -päivän kolmas tavoite oli sosiaalialan opetussuunnitelman kehittämistyöhön osallistuminen luomalla malli kokemustiedon hyödyntämisestä.
Opinnäytetyöprosessissa käytimme prosessiarvioinnin menetelmää prosessin käännekohtien esiintuomisessa. Käännekohtia tarkastelemalla pystyimme arvioimaan mikä luomassamme mallissa oli toimivaa ja mitkä kohdat vaativat kehittämistä. Arjen asiantuntijoiden esityksissä hyödynnettiin heidän valitsemiaan luovia menetelmiä syventämään tarinoiden kerrontaa ja tuomaan esityksiin elämyksellisyyttä.
Keräsimme palautetta kirjallisesti arjen asiantuntijoilta, opiskelijoilta ja yhteistyöopettajalta. Palautteiden perusteella arjen asiantuntijat saivat opinnäytetyöhön osallistumisesta uusia voimavaroja arkeensa ja kokivat voimaantumisen tunteita. Opiskelijat pitivät palautteessaan tärkeänä kokemustiedon hyödyntämistä sosiaalialan opetuksessa ja heidän mukaansa Arjen asiantuntija -päivän kaltainen kokonaisuus tulisi järjestää uudelleen sosiaalialan opetuksessa. Opiskelijoiden palautteen mukaan jo opiskeluaikana on tärkeää kohdata asiakkaita ja kuulla heidän tarinoitaan elävästä elämästä.