Ammatillisen oppilaitoksen kosmetologiosaston työvälineturvallisuus
Saarinen, Sini (2014)
Saarinen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää työn toimeksiantajan, Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston, kosmetologiosaston työvälineturvallisuutta. Opiston kosmetologiosastolla käytetään paljon erilaisia työvälineitä, koska kauneudenhoitoalan ammatillisen perustutkinnon perusteissa edellytetään opiskelijoilta monien työvälineiden hallintaa. Opistossa suoritetaan kauneudenhoitoalan ammatillinen perustutkinto kosmetologin koulutusohjelman mukaisesti.
Työhön sisältyy kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkittiin opiston kosmetologiosastolla käytössä oleviin työvälineisiin liittyviä riskejä, riskien ennaltaehkäisyä ja työvälineturvallisuuden edistämistä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tutkimushaastatteluja. Haastateltavat olivat opiston kosmetologiosastolla työskenteleviä opettajia. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opiston kosmetologiosastolla käytössä oleviin työvälineisiin liittyy riskejä, mutta ne ovat hyväksyttävissä, koska ne ovat epätodennäköisiä ja seurauksiltaan pääosin vähäisiä. Opiskeluympäristöä voidaan siten sanoa turvalliseksi, mikä on toiminnan edellytys.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston että muiden ammatillisten oppilaitosten kosmetologiosastojen riskien arvioinnissa ja työvälineturvallisuuden edistämisessä.
Työhön sisältyy kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkittiin opiston kosmetologiosastolla käytössä oleviin työvälineisiin liittyviä riskejä, riskien ennaltaehkäisyä ja työvälineturvallisuuden edistämistä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tutkimushaastatteluja. Haastateltavat olivat opiston kosmetologiosastolla työskenteleviä opettajia. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opiston kosmetologiosastolla käytössä oleviin työvälineisiin liittyy riskejä, mutta ne ovat hyväksyttävissä, koska ne ovat epätodennäköisiä ja seurauksiltaan pääosin vähäisiä. Opiskeluympäristöä voidaan siten sanoa turvalliseksi, mikä on toiminnan edellytys.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston että muiden ammatillisten oppilaitosten kosmetologiosastojen riskien arvioinnissa ja työvälineturvallisuuden edistämisessä.