Asymmetrinen pelinkehitys PC:n ja mobiililaitteiden välillä
Väätäinen, Aki (2014)
Väätäinen, Aki
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318191
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii asymmetristen pelien kehitystä. Ne ovat moninpelejä, joissa pelaajien roolit vaihtelevat pelitilanteesta tai laitteistosta riippuen. Työ vastaa seuraaviin tutkimusongelmiin: Miten asymmetrinen peli voidaan toteuttaa teknisesti? Miten asymmetrisyys soveltuu PC-alustalle? Miten mobiililaitteita voidaan hyödyntää PC-pelaamisessa?
Mobiililaitteiden hyödyntäminen ja erilaisten roolien selvittäminen tapahtuu Wii U -konsolin pelejä analysoimalla. Teknistä toteutusta, asymmetrisiä pelejä ja niiden yhteyttä PC:hen käsitellään ensin teoreettisesti ja lopuksi toteutetaan peliprototyyppi Unity-pelimoottoria hyödyntäen. Mobiililaitteet tarkoittavat tässä asiayhteydessä älypuhelimia sekä tabletteja, sillä toteutus on rajoitettu näihin laitteisiin.
Asymmetrisyys on mahdollista toteuttaa verkko-ohjelmoinnin avulla. Työn tuloksena on prototyyppi. Peli on reaaliaikaisesti yhtenäinen, mutta sitä pelataan alustan määrittelemän roolin mukaan. Mobiililaitteita voidaan hyödyntää monella tapaa: niitä voidaan käyttää esimerkiksi ylimääräisenä ohjaimena (kosketusnäyttö, kiihtyvyysanturi), tietojen näyttämiseen tai toisena näyttönä. Asymmetrisyys sopii PC:lle erittäin hyvin, sillä yleisesti saatavilla olevia mobiililaitteita voidaan käyttää toteutuksessa. Lisäksi pelitilojen synkronoinnilla toteutettuna yhteys oli prototyypissä toimiva, ja se tukee useampaa pelaajaa kerralla.
Mobiililaitteita ja asymmetrisyyttä käyttävillä peleillä on potentiaalia, mutta täysin ongelmattomia ne eivät ole. Vielä voitaisiin tutkia muiden verkko-ohjelmointiympäristöjen, mobiili- ja lisälaitteiden hyödyntämistä ja videokuvan lähettämistä asymmetristen pelien toteuttamiseksi.
Mobiililaitteiden hyödyntäminen ja erilaisten roolien selvittäminen tapahtuu Wii U -konsolin pelejä analysoimalla. Teknistä toteutusta, asymmetrisiä pelejä ja niiden yhteyttä PC:hen käsitellään ensin teoreettisesti ja lopuksi toteutetaan peliprototyyppi Unity-pelimoottoria hyödyntäen. Mobiililaitteet tarkoittavat tässä asiayhteydessä älypuhelimia sekä tabletteja, sillä toteutus on rajoitettu näihin laitteisiin.
Asymmetrisyys on mahdollista toteuttaa verkko-ohjelmoinnin avulla. Työn tuloksena on prototyyppi. Peli on reaaliaikaisesti yhtenäinen, mutta sitä pelataan alustan määrittelemän roolin mukaan. Mobiililaitteita voidaan hyödyntää monella tapaa: niitä voidaan käyttää esimerkiksi ylimääräisenä ohjaimena (kosketusnäyttö, kiihtyvyysanturi), tietojen näyttämiseen tai toisena näyttönä. Asymmetrisyys sopii PC:lle erittäin hyvin, sillä yleisesti saatavilla olevia mobiililaitteita voidaan käyttää toteutuksessa. Lisäksi pelitilojen synkronoinnilla toteutettuna yhteys oli prototyypissä toimiva, ja se tukee useampaa pelaajaa kerralla.
Mobiililaitteita ja asymmetrisyyttä käyttävillä peleillä on potentiaalia, mutta täysin ongelmattomia ne eivät ole. Vielä voitaisiin tutkia muiden verkko-ohjelmointiympäristöjen, mobiili- ja lisälaitteiden hyödyntämistä ja videokuvan lähettämistä asymmetristen pelien toteuttamiseksi.