Yhteisöllisen median hyödyntäminen pk-yrityksen myynnissä ja myynninedistämisessä
Juntunen, Jaana; Rönkkö, Elina (2014)
Juntunen, Jaana
Rönkkö, Elina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Intotalo Oy ja aiheena yhteisöllisten verkkoympäristöjen hyödyntäminen pk-yrityksen myynnissä ja myynninedistämisessä. Työn tavoitteena oli saada uutta ja ajankohtaista tietoa pk-yritysten yhteisöllisen median käytöstä. Työn tutkimusongelmana oli selvittää miten pk-yritykset käyttävät tällä hetkellä yhteisöllistä mediaa myynnissään ja myyntinsä edistämisessä sekä saavuttavatko yritykset yhteisöllisen median kautta yritystä hyödyttävää vuorovaikutusta.
Työn teoriatausta koostuu kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät myynnin uutta toimintaympäristöä, jossa yh-teisöllinen media on keskeisessä roolissa. Teoriatausta esittelee yhteisöllisen median ominaispiirteitä, luonnetta ja roolia myynnissä. Lisäksi teoriatausta erittelee vaatimuksia, joita yhteisöllisessä mediassa mukana oleminen asettaa yrityksille.
Opinnäytetyö sisälsi kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, joka toteutettiin keväällä 2014. Kysely toteutettiin säh-köpostikyselynä ja vastauslomake tehtiin Digium Enterprice -ohjelmalla. Kysely lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisterissä oleville pk-yrityksille. Vastaajia oli yhteensä 100.
Kyselyn tulokset kertovat, että yhteisöllinen media on vielä suhteellisen vähän käytetty toimintaympäristö pk-yrityksissä ja sen potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty laajasti. Yhteisölliset toimintaympäristöt, niiden toimintaperiaatteet ja luonne ovat vielä tuntemattomia osalle yrityksistä. Yhteisöllisen median kasvanut rooli ja mahdollisuudet yrityksen liiketoiminnan tukena on kuitenkin alettu ymmärtää pk-yrityksissä ja yhteisöllisen median merkitys tulevaisuudessa arvioidaan yrityksissä suureksi.
Intotalo Oy voi hyödyntää opinnäytetyötä ja tutkimuksen tuloksia tulevan valmennustoimintansa suunnittelun tukena. Lisäksi työ tuo yrityksille uutta tietoa yhteisöllisestä mediasta ja sen hyödyntämisestä yrityksen myynnin tukena.
Työn teoriatausta koostuu kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät myynnin uutta toimintaympäristöä, jossa yh-teisöllinen media on keskeisessä roolissa. Teoriatausta esittelee yhteisöllisen median ominaispiirteitä, luonnetta ja roolia myynnissä. Lisäksi teoriatausta erittelee vaatimuksia, joita yhteisöllisessä mediassa mukana oleminen asettaa yrityksille.
Opinnäytetyö sisälsi kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, joka toteutettiin keväällä 2014. Kysely toteutettiin säh-köpostikyselynä ja vastauslomake tehtiin Digium Enterprice -ohjelmalla. Kysely lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisterissä oleville pk-yrityksille. Vastaajia oli yhteensä 100.
Kyselyn tulokset kertovat, että yhteisöllinen media on vielä suhteellisen vähän käytetty toimintaympäristö pk-yrityksissä ja sen potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty laajasti. Yhteisölliset toimintaympäristöt, niiden toimintaperiaatteet ja luonne ovat vielä tuntemattomia osalle yrityksistä. Yhteisöllisen median kasvanut rooli ja mahdollisuudet yrityksen liiketoiminnan tukena on kuitenkin alettu ymmärtää pk-yrityksissä ja yhteisöllisen median merkitys tulevaisuudessa arvioidaan yrityksissä suureksi.
Intotalo Oy voi hyödyntää opinnäytetyötä ja tutkimuksen tuloksia tulevan valmennustoimintansa suunnittelun tukena. Lisäksi työ tuo yrityksille uutta tietoa yhteisöllisestä mediasta ja sen hyödyntämisestä yrityksen myynnin tukena.