2D-PELIMOOTTORI TAUSTALATAUSOMINAISUUKSILLA
Hyyryläinen, Ilkka (2014)
Hyyryläinen, Ilkka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717146
Tiivistelmä
Kaupallisten ja ilmaisten pelimoottoreiden määrä ja laatu on kasvanut pelialan mukana, mikä on tehnyt oman pelimoottorin tekemisestä lähes tarpeetonta. Omalla pelimoottorilla voi kuitenkin saada aikaiseksi tukevamman pohjan peliään varten, kun pelimoottori suunnitellaan juuri kyseistä peliä varten.
Opinnäytetyössä käsitellään pelimoottorin toteutusta C++-ohjelmointikielellä, SDL 2.0 -ohjelmistokirjastolla ja OpenGL-rajapinnalla. Nämä työkalut ovat melko yleisiä pelialalla, eritoten pelialan pienyrittäjien tuottamissa peleissä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pelimoottoreiden suunnittelua ja toteutusta hyödyntäen OpenGL-rajapintaa. Käytännön osuudessa toteutettiin kaksiulotteista grafiikkaa piirtävä pelimoottori, jossa hyödynnetään taustalatausominaisuutta pelimaailmojen käsittelyssä. Lisäksi pelimoottorissa toteutettiin visuaalisia efektejä käyttäen suuntavektorikarttoja.
Analyysiosuus käsittelee toteutetun pelimoottorin käytettävyyttä ja puutteita. Toteutetulla pelimoottorilla voi toteuttaa korttipelejä ja pulmapelejä. Vaativimpien pelien toteutus vaatii pelimoottorin jatkokehitystä, sillä törmäyksentunnistus puuttuu kokonaan.
Opinnäytetyössä käsitellään pelimoottorin toteutusta C++-ohjelmointikielellä, SDL 2.0 -ohjelmistokirjastolla ja OpenGL-rajapinnalla. Nämä työkalut ovat melko yleisiä pelialalla, eritoten pelialan pienyrittäjien tuottamissa peleissä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pelimoottoreiden suunnittelua ja toteutusta hyödyntäen OpenGL-rajapintaa. Käytännön osuudessa toteutettiin kaksiulotteista grafiikkaa piirtävä pelimoottori, jossa hyödynnetään taustalatausominaisuutta pelimaailmojen käsittelyssä. Lisäksi pelimoottorissa toteutettiin visuaalisia efektejä käyttäen suuntavektorikarttoja.
Analyysiosuus käsittelee toteutetun pelimoottorin käytettävyyttä ja puutteita. Toteutetulla pelimoottorilla voi toteuttaa korttipelejä ja pulmapelejä. Vaativimpien pelien toteutus vaatii pelimoottorin jatkokehitystä, sillä törmäyksentunnistus puuttuu kokonaan.