Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuntouttavan työtoiminnan arviointilomakkeen asiakaslähtöinen kehittäminen

Sipilä, Hilla-Maaria (2014)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo Hilla-Maaria Sipila.pdf (1.044Mt)
Lataukset: 


Sipilä, Hilla-Maaria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakaslähtöistä kehittämistyötä ja nostaa esiin asiakkaiden näkökulmaa palveluiden kehittämisessä. Tavoitteena oli yhdessä asiakkaiden kanssa paneutua kuntouttavan työtoiminnan arviointiin. Yhtenä tavoitteena oli konkreettisen arviointilomakkeen kehittäminen asiakasnäkökulmaa painottaen.

Opinnäytetyön teoria liittyy kiinteästi osallisuuteen, jota tarkastellaan tässä työssä niin yksilö - kuin yhteiskunnallisella tasolla sekä palvelujen kehittämisen suhteen. Tätä opinnäytetyötä kuvaa parhaiten asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen. Tämän kehittämistoiminnan myötä tuli näkyväksi asiakkaiden kokemukset ja näkemykset palvelujen kehittämisessä.

Ennen yhteistä kehittämistyötä asiakkaiden kanssa, laadittiin alkukartoitus kuntouttavaan työtoimintaan liittyvistä tekijöistä. Tämän vaiheen jälkeen itse lomakkeen kehittäminen tapahtui kahden kuntouttavassa työtoiminnassa olleen asiakkaan kanssa prosessinomaisesti. Lomakkeen kehittäminen tapahtui neljässä tapaamisessa. Keskustelua käytiin liittyen kuntouttavan työtoiminnan tavoitteisiin, tavoitteiden arviointiin sekä asiakkaiden itsearviointiin. Asiakkaat antoivat konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden avulla muokattiin arviointilomaketta. Lomakkeen valmistuttua, sosiaaliohjaajat koekäyttivät sitä sovitun ajanjakson. Tämän jälkeen laadittiin loppukartoitus, jossa saatiin palautetta arviointilomakkeen käytettävyydestä.

Kuntouttavan työtoiminnan arvioinnissa asiakkaat nostivat esiin tavoitteiden konkreettisen määrittelyn. Lisäksi asiakkaiden mukaan tavoitteisiin pääsemiseksi tuli asettaa käytännön toimia, joita toteuttamalla asiakas voi saavuttaa tavoitteensa. Arvioinnissa asiakkaat korostivat muunkin kuin työelämävalmiuksien arviointia, sillä he toivoivat kokonaisvaltaisempaa otetta kuntouttavan työtoiminnan jakson aikana. Erityisesti asiakkaat nostivat esiin kuntouttavassa työtoiminnassa eteenpäin menon vaikeuden ja jatkopolkujen löytymisen. He olivat vakuuttuneita siitä, että työntekijöiden työotteella oli merkitys heidän mahdollisuuksiinsa päästä kuntouttavasta työtoiminnasta eteenpäin. Keskusteluissa nousi esiin asiakkaiden osattomuuden kokemukset heidän oman elämänsä suunnittelun suhteen. Kehittämistoiminnan kautta nousi esiin, että asiakkaan tullessa kuulluksi ja pystyessä vaikuttamaan omiin palveluihinsa, se edesauttoi asiakkaiden osallisuuden lisääntymistä ja sitoutumista toimintaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste