Maahanmuuttajien vertaisohjaus ohjattavien kokemana
Magi, Mona; Isoaho, Sara (2014)
Magi, Mona
Isoaho, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia maahanmuuttajien vertaisohjaustyötä ohjausta saaneiden maahanmuuttajien näkökulmasta. Tutkimuksemme tarkoitus oli kuvata maahanmuut-tajataustausten ohjattavien kokemuksia saamansa vertaisohjauksen hyödystä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda perustietoa vertaisohjauksesta kuvaamalla ja jäsentämällä toiminnan sisältöä ohjattavien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Maahanmuuttajien vertaisohjaus –projektin kanssa. Tutkimuksen teoreettiseen taustaan kuuluvat akkulturaatio, sosiaalinen tuki, vertaistuki, vertaisryhmät ja vertaisohjauksessa käytettävät menetelmät eli monikulttuurinen ohjaus ja neuvonta, palvelunohjaus ja jalkautuva työ. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Haastateltaviksi valitsimme viisi pakolaistaustaista vertaisohjausta saanutta maahanmuuttajaa. Litteroitu aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Haastateltavamme ovat kaikki asuneet Suomessa kahdesta kolmeen vuoteen. Oleskeluluvan saaminen on kestänyt kaikilla yli vuoden. Jokaisella haastateltavalla oli puutteita suomen kielen taidossa, minkä johdosta ohjattavilla oli monipuolisia avuntarpeita arjessa selviytymiseen. Lisäksi heillä ei ollut tietämystä Suomen palvelujärjestelmästä tai käytännöistä eikä riittävästi sosiaalisia verkostoja.
Haastateltavat ovat joutuneet odottamaan oleskelulupaa yli vuoden ja maahanmuuttajan mahdollisuus kunnan kotoutumistoimiin alkaa vasta oleskeluluvan saamisen jälkeen. Tulostemme perusteella vertaisohjaajien tuki nähtiin korvaamattomana. Pakolaistaustaiset ohjattavat tarvitsevat tulostemme mukaan moninaista tukea selviytyäkseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Vertaisohjaajien apu sisälsi niin tukea ja ohjausta eri asioissa kuin jalkautumista palveluihin ohjattavan tueksi. Selkein hyöty ohjattaville oli apu kieliongelmiin liittyvissä asioissa, joihin liittyi vertaisohjaajan tulkkausapu ja vapaaehtoisten järjestämä suomenkielenopetus. Vertaisohjaus ja sen toiminnot tarjosivat ohjattaville myös sosiaalista tukea sen eri muodoissa ja vertaistukea. Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että vastaavanlaista työtä kuin vertaisohjaajat toteuttavat tulisi saada pysyväksi osaksi kolmannen sektorin toimintaa.
Asiasanat: akkulturaatio, maahanmuuttaja, vertaisohjaus, sosiaalinen tuki ja vertaistuki
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Maahanmuuttajien vertaisohjaus –projektin kanssa. Tutkimuksen teoreettiseen taustaan kuuluvat akkulturaatio, sosiaalinen tuki, vertaistuki, vertaisryhmät ja vertaisohjauksessa käytettävät menetelmät eli monikulttuurinen ohjaus ja neuvonta, palvelunohjaus ja jalkautuva työ. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Haastateltaviksi valitsimme viisi pakolaistaustaista vertaisohjausta saanutta maahanmuuttajaa. Litteroitu aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Haastateltavamme ovat kaikki asuneet Suomessa kahdesta kolmeen vuoteen. Oleskeluluvan saaminen on kestänyt kaikilla yli vuoden. Jokaisella haastateltavalla oli puutteita suomen kielen taidossa, minkä johdosta ohjattavilla oli monipuolisia avuntarpeita arjessa selviytymiseen. Lisäksi heillä ei ollut tietämystä Suomen palvelujärjestelmästä tai käytännöistä eikä riittävästi sosiaalisia verkostoja.
Haastateltavat ovat joutuneet odottamaan oleskelulupaa yli vuoden ja maahanmuuttajan mahdollisuus kunnan kotoutumistoimiin alkaa vasta oleskeluluvan saamisen jälkeen. Tulostemme perusteella vertaisohjaajien tuki nähtiin korvaamattomana. Pakolaistaustaiset ohjattavat tarvitsevat tulostemme mukaan moninaista tukea selviytyäkseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Vertaisohjaajien apu sisälsi niin tukea ja ohjausta eri asioissa kuin jalkautumista palveluihin ohjattavan tueksi. Selkein hyöty ohjattaville oli apu kieliongelmiin liittyvissä asioissa, joihin liittyi vertaisohjaajan tulkkausapu ja vapaaehtoisten järjestämä suomenkielenopetus. Vertaisohjaus ja sen toiminnot tarjosivat ohjattaville myös sosiaalista tukea sen eri muodoissa ja vertaistukea. Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että vastaavanlaista työtä kuin vertaisohjaajat toteuttavat tulisi saada pysyväksi osaksi kolmannen sektorin toimintaa.
Asiasanat: akkulturaatio, maahanmuuttaja, vertaisohjaus, sosiaalinen tuki ja vertaistuki