Haapajärven Halpa-Hallin asiakastyytyväisyyden kehittäminen
Holmström, Heikki (2009)
Holmström, Heikki
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184600
Tiivistelmä
Nykyään yrityksen tunnettuus ja tuotteet eivät riitä takaamaan menestystä kovassa kilpailussa. Yrityksillä tulee tänä päivänä olla jokin ylivoimaista kilpailuetua tuova keino, jonka avulla ne voivat varmistaa menestyksen taloudellisen taantumankin aikana. Yksi mahdollisuus on tyytyväiset asiakkaat. Asiakastyytyväisyyden avulla voidaan mm. edistää yrityskuvaa. Asiakastyytyväisyys itsessään on osaltaan varmistamassa sitä, että asiakkaat palaavat yritykseen yhä uudelleen. Tyytyväiset asiakkaat ovat yritykselle ilmainen ja tehokas mainos, josta on syytä pitää kiinni.
Tämän tutkimuksen ensimmäisen osan tarkoituksena oli selvittää Haapajärven Halpa-Hallin asiakastyytyväisyyttä sekä kehittää sitä. Pääongelmana oli selvittää Halpa-Hallin asiakastyytyväisyyden taso. Sen alaongelmiksi määriteltiin asiakkaiden mielipiteet asiakaspalvelua, tarjoomaa ja Postin palveluja kohtaan. Saatujen tulosten pohjalta on tehty esityksiä asioiden parantamiseksi. Työn toinen osa oli luoda palveluopas Halpa-Hallille. Sen avulla myymälän henkilökunta voi kehittää asiakaspalveluaan parantamalla asiakaspalvelun perusasioita, kuten iloisuutta, tervehtimistä ja kohteliaisuutta.
Vastaajat olivat Halpa-Halliin kokonaisuudessaan tyytyväisiä. Keskiarvoksi tuli 8, mikä kertoo, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjoomaan sekä saamaansa palveluun niin Halpa-Hallissa kuin Postissa. Omaksi keskiarvokseen Posti sai 7,8, mitä voitaneen pitää hyvänä. Kehitettävää Halpa-Hallissa oli mm. myyjien määrässä, tuotepuutteissa, tuotteiden laadussa ja asiakaspalvelussa. Postin ongelmaksi noualvelun hitaus tavoitettavuus.
Tämän tutkimuksen ensimmäisen osan tarkoituksena oli selvittää Haapajärven Halpa-Hallin asiakastyytyväisyyttä sekä kehittää sitä. Pääongelmana oli selvittää Halpa-Hallin asiakastyytyväisyyden taso. Sen alaongelmiksi määriteltiin asiakkaiden mielipiteet asiakaspalvelua, tarjoomaa ja Postin palveluja kohtaan. Saatujen tulosten pohjalta on tehty esityksiä asioiden parantamiseksi. Työn toinen osa oli luoda palveluopas Halpa-Hallille. Sen avulla myymälän henkilökunta voi kehittää asiakaspalveluaan parantamalla asiakaspalvelun perusasioita, kuten iloisuutta, tervehtimistä ja kohteliaisuutta.
Vastaajat olivat Halpa-Halliin kokonaisuudessaan tyytyväisiä. Keskiarvoksi tuli 8, mikä kertoo, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjoomaan sekä saamaansa palveluun niin Halpa-Hallissa kuin Postissa. Omaksi keskiarvokseen Posti sai 7,8, mitä voitaneen pitää hyvänä. Kehitettävää Halpa-Hallissa oli mm. myyjien määrässä, tuotepuutteissa, tuotteiden laadussa ja asiakaspalvelussa. Postin ongelmaksi noualvelun hitaus tavoitettavuus.