Varhaiskasvatuksen osaamista arvioimassa : osaamiskartoitus lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille
Rantala, Katriina; Pohjasniemi, Pirjo (2014)
Rantala, Katriina
Pohjasniemi, Pirjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616981
Tiivistelmä
Ammattitaitoinen henkilöstö on varhaiskasvatuksen keskeinen voimavara. Laadukkaan varhaiskasvatuksen kannalta on tärkeää ja olennaista, että jokaisella yksittäisellä kasvattajalla ja koko kasvatusyhteisöllä on vahva ammatillinen osaaminen ja tietoisuus. Tässä opinnäytetyössä osaamisella tarkoitetaan päiväkodeissa työskentelevien lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien käytännön varhaiskasvatustyössä tarvittavaa ja näkyvää tietoa, taitoa ja toimintaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan ainoastaan yksilön osaamista. Työyhteisön osaaminen on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.
Kehittämistutkimuksessa selvitetään, mitä ja millaista osaamista lastenhoitajilta ja lastentarhanopettajilta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa edellytetään sekä miten olemassa olevaa osaamista voidaan arvioida. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työtehtävissä tarvittava osaaminen muuttuu ympäröivän yhteiskunnan, työorganisaatioiden ja asiakaskunnan muuttuessa. Ajankohtaiseksi aiheen tekee ammatillisen osaamisen kehittämiseen liittyvä lakimuutos, jonka yhtenä tarkoituksena on henkilöstön osaamista koskevan arvion tekeminen. Osana opinnäytetyötä työelämän edustajilta kysyttiin, miten varhaiskasvatustyöntekijöiden osaamista tällä hetkellä arvioidaan. Saadut vastaukset yhdistettynä meidän pitkäaikaiseen työkokemukseen vahvistivat käsitystä varhaiskasvatuksessa tarvittavasta osaamisen hallintaa tukevasta välineestä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda varhaiskasvatuksessa vaadittavaan osaamista koskevaan kirjallisuuskatsaukseen pohjautuen osaamisen hallinnan työväline. Osaamiskartoituksen avulla voidaan tunnistaa lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien osaamisvajeita sekä suunnata heidän ammatillista kehittymistään ja oppimistaan kehittämistä vaativille osaamisalueille. Osaamiskartoituksella pystytään myös suunnittelemaan tarvittavia koulutuksia sekä hyödyntämään sitä uuden henkilöstön rekrytoinnin apuvälineenä.
Osaamiskartoituksen toimivuus kokeiltiin Vantaan kaupungin Myyrmäen tulosalueen päiväkodeissa. Käyttökokemuksista saadut havainnot ja palautteet analysoitiin ja otettiin huomioon mallin jatkokehittämisessä. Kokonaisuutena osaamiskartoituksen koettiin kattavan hyvin varhaiskasvatustyössä vaadittavaa osaamista sekä soveltuvan osaamisen arviointiin.
Kehittämistutkimuksessa selvitetään, mitä ja millaista osaamista lastenhoitajilta ja lastentarhanopettajilta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa edellytetään sekä miten olemassa olevaa osaamista voidaan arvioida. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työtehtävissä tarvittava osaaminen muuttuu ympäröivän yhteiskunnan, työorganisaatioiden ja asiakaskunnan muuttuessa. Ajankohtaiseksi aiheen tekee ammatillisen osaamisen kehittämiseen liittyvä lakimuutos, jonka yhtenä tarkoituksena on henkilöstön osaamista koskevan arvion tekeminen. Osana opinnäytetyötä työelämän edustajilta kysyttiin, miten varhaiskasvatustyöntekijöiden osaamista tällä hetkellä arvioidaan. Saadut vastaukset yhdistettynä meidän pitkäaikaiseen työkokemukseen vahvistivat käsitystä varhaiskasvatuksessa tarvittavasta osaamisen hallintaa tukevasta välineestä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda varhaiskasvatuksessa vaadittavaan osaamista koskevaan kirjallisuuskatsaukseen pohjautuen osaamisen hallinnan työväline. Osaamiskartoituksen avulla voidaan tunnistaa lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien osaamisvajeita sekä suunnata heidän ammatillista kehittymistään ja oppimistaan kehittämistä vaativille osaamisalueille. Osaamiskartoituksella pystytään myös suunnittelemaan tarvittavia koulutuksia sekä hyödyntämään sitä uuden henkilöstön rekrytoinnin apuvälineenä.
Osaamiskartoituksen toimivuus kokeiltiin Vantaan kaupungin Myyrmäen tulosalueen päiväkodeissa. Käyttökokemuksista saadut havainnot ja palautteet analysoitiin ja otettiin huomioon mallin jatkokehittämisessä. Kokonaisuutena osaamiskartoituksen koettiin kattavan hyvin varhaiskasvatustyössä vaadittavaa osaamista sekä soveltuvan osaamisen arviointiin.