Kokkolalaisten pk-yritysten markkinointikonsultoinnin tarpeet
Niemelä, Henna (2009)
Niemelä, Henna
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184610
Tiivistelmä
Markkinoinnin konsultointipalvelut ovat monelle kokkolalaiselle pk-yritykselle vielä vieras käsite. Markkinointikonsultointipalveluja myyvä yritys tarjoaa asiakasorganisaatiolle apua markkinoinnin toimintoihin sekä koulutusta markkinoinnillisen ajattelutavan kehittämiseen. Markkinointihenkisyys on ensimmäinen askel kohti menestyvää markkinointia.
Lähtökohtana tutkimukselle oli oman markkinointipalveluita myyvän yrityksen perustaminen. Tämän laadullisen tutkimuksen avulla halusin selvittää kokkolalaisten pk-yritysten markkinoinnillisia tarpeita. Halusin myös ottaa selvää, mitä yritykset vaativat markkinointipalveluja myyvältä yritykseltä ja asiantuntijalta. Lisäksi tutkin yritysten markkinoinnillista ajattelutapaa ja suhtautumista käsitteeseen markkinointi.
Teoriaosiossa lähestyn käsitteitä markkinointi sekä markkinointiosaamisen tuotteistaminen. Käytännön osiossa esittelen laadullisen tutkimusmenetelmän ja analysoin tutkimustulokset. Lopuksi pohdin tulevan yritykseni tulevaisuuden suunnitelmia.
Lähtökohtana tutkimukselle oli oman markkinointipalveluita myyvän yrityksen perustaminen. Tämän laadullisen tutkimuksen avulla halusin selvittää kokkolalaisten pk-yritysten markkinoinnillisia tarpeita. Halusin myös ottaa selvää, mitä yritykset vaativat markkinointipalveluja myyvältä yritykseltä ja asiantuntijalta. Lisäksi tutkin yritysten markkinoinnillista ajattelutapaa ja suhtautumista käsitteeseen markkinointi.
Teoriaosiossa lähestyn käsitteitä markkinointi sekä markkinointiosaamisen tuotteistaminen. Käytännön osiossa esittelen laadullisen tutkimusmenetelmän ja analysoin tutkimustulokset. Lopuksi pohdin tulevan yritykseni tulevaisuuden suunnitelmia.