Markkinointisuunnitelma Maudeg Oy:lle
Mertanen, Minna (2014)
Mertanen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418435
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma vuonna 2009 perustetulle joensuulaiselle matkailu- ja ravitsemisalan yritykselle, Maudeg Oy:lle. Markkinoinnin suunnittelun tulee tapahtua huolellisesti ja sitä täytyisi suunnitella ja kehittää jatkuvasti. Opinnäytetyössä on ensin käsitelty matkailu- ja ravitsemisalaa yleensä, markkinoinnin teoriaa, sen suunnittelua sekä verkkomarkkinoinnissa huomioitavia seikkoja.
Koska yritykselle ei ole aikaisemmin luotu markkinointisuunnitelmaa, aloitettiin työ toimintaympäristön kartoituksella. Tämän jälkeen analysoitiin yritystä, markkinoita ja kahta yrityksen kilpailijaa hotellimarkkinoilla. Viimeiseksi laadittiin toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla yritys voi parantaa ja kehittää näkyvyyttään verkossa. Toimenpide-ehdotukset liittyvät lähinnä verkossa tapahtuvaan mainontaan, sillä asiakkaat hyödyntävät entistä enemmän internetiä ja sosiaalista mediaa. Työ toteutettiin hyödyntämällä lähdekirjallisuuden ja yrittäjien teemahaastattelun lisäksi eri analyysimenetelmiä.
Tarkoituksena oli luoda toimiva markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys saa tietoa toimintaympäristöstä lähtökohtia kartoittamalla. Työn avulla saatiin selville muun muassa tarkempaa tietoa kilpailijoista, sekä heidän nettisivuistaan ja verkkonäkyvyydestä. Työstä saatuja tietoja yritys voi hyödyntää myös omassa markkinoinnissaan ja sen kehittämisessä. Tarvittaessa yritys voi päivittää ja uudistaa sille laadittua markkinointisuunnitelmaa ja luoda uusia toimenpiteitä markkinoinnin parantamiseksi.
Koska yritykselle ei ole aikaisemmin luotu markkinointisuunnitelmaa, aloitettiin työ toimintaympäristön kartoituksella. Tämän jälkeen analysoitiin yritystä, markkinoita ja kahta yrityksen kilpailijaa hotellimarkkinoilla. Viimeiseksi laadittiin toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla yritys voi parantaa ja kehittää näkyvyyttään verkossa. Toimenpide-ehdotukset liittyvät lähinnä verkossa tapahtuvaan mainontaan, sillä asiakkaat hyödyntävät entistä enemmän internetiä ja sosiaalista mediaa. Työ toteutettiin hyödyntämällä lähdekirjallisuuden ja yrittäjien teemahaastattelun lisäksi eri analyysimenetelmiä.
Tarkoituksena oli luoda toimiva markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys saa tietoa toimintaympäristöstä lähtökohtia kartoittamalla. Työn avulla saatiin selville muun muassa tarkempaa tietoa kilpailijoista, sekä heidän nettisivuistaan ja verkkonäkyvyydestä. Työstä saatuja tietoja yritys voi hyödyntää myös omassa markkinoinnissaan ja sen kehittämisessä. Tarvittaessa yritys voi päivittää ja uudistaa sille laadittua markkinointisuunnitelmaa ja luoda uusia toimenpiteitä markkinoinnin parantamiseksi.