Papereita ja pedagogiikkaa : etnografinen tutkimus päiväkodin johtamisesta
Kihlman, Arja; Koskinen, Emmi (2014)
Kihlman, Arja
Koskinen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615728
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee päiväkodin johtamista arjen kontekstissa. Opinnäytetyö on tehty etnografisella tutkimusotteella ja on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Keskiössä ovat päiväkodin henkilöstön ja johtajan väliset kohtaamiset. Opinnäytetyön taustalla on OAJ;n tekemä tutkimus päiväkodin johtajien ajankäytöstä.
Teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisen kontekstuaalisuuden tarkastelemisesta sekä kolmesta johtamisen osa-alueesta. Osa-alueet ovat pedagoginen johtaminen, henkilöstöjohtaminen ja palvelujohtaminen. Tutkimuskysymyksenä on: Miten päiväkodin johtajuus näkyy arjessa?
Etnografisen tutkimusotteen mukaisesti aineistonkeräysmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastatteluja. Aineisto muodostui tekemästämme havainnoinnista, henkilöstön havainnointipäiväkirjoista sekä ryhmä- ja teemahaastatteluista. Tutkimus toteutettiin kahdessa päiväkotiyksikössä keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui kaksi johtajaa ja 15 henkilöstön jäsentä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksien valossa voidaan todeta, että eniten päiväkodin johtajan työajasta käytettiin henkilöstöjohtamiseen ja palvelujohtamiseen. Pedagogiseen johtamiseen käytettiin pienin osuus työajasta. Kiinnostus pedagogista johtamista kohtaan oli kuitenkin merkittävä, varsinkin johtajilla. Henkilöstö arvosti johtajan kohtaamista ja läsnäoloa sekä kokivat johtajan luottavan heihin. Johtajien tärkeimpiä voimavaroja olivat henkilöstö sekä vertaistuki kollegoilta Keskeisinä haasteina nousivat esiin johtajan pirstaleinen arki sekä ajankäytön jakaminen johtamisen eri osa-alueiden välillä.
Päiväkodin johtaminen näkyi tämän tutkimuksen mukaan arjessa henkilöstöjohtamisen taitamisena, palvelujohtamiseen liittyvien paperitöiden ja palaverien suurena määränä, jaetun pedagogisen työotteen toteuttamisena sekä tasapainoiluna pedagogisen johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja palvelujohtamisen vaatimusten välillä. Tutkimus osoittaa, että päiväkodin johtajan arki on hektistä ja vaihtelevaa.
Teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisen kontekstuaalisuuden tarkastelemisesta sekä kolmesta johtamisen osa-alueesta. Osa-alueet ovat pedagoginen johtaminen, henkilöstöjohtaminen ja palvelujohtaminen. Tutkimuskysymyksenä on: Miten päiväkodin johtajuus näkyy arjessa?
Etnografisen tutkimusotteen mukaisesti aineistonkeräysmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastatteluja. Aineisto muodostui tekemästämme havainnoinnista, henkilöstön havainnointipäiväkirjoista sekä ryhmä- ja teemahaastatteluista. Tutkimus toteutettiin kahdessa päiväkotiyksikössä keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui kaksi johtajaa ja 15 henkilöstön jäsentä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksien valossa voidaan todeta, että eniten päiväkodin johtajan työajasta käytettiin henkilöstöjohtamiseen ja palvelujohtamiseen. Pedagogiseen johtamiseen käytettiin pienin osuus työajasta. Kiinnostus pedagogista johtamista kohtaan oli kuitenkin merkittävä, varsinkin johtajilla. Henkilöstö arvosti johtajan kohtaamista ja läsnäoloa sekä kokivat johtajan luottavan heihin. Johtajien tärkeimpiä voimavaroja olivat henkilöstö sekä vertaistuki kollegoilta Keskeisinä haasteina nousivat esiin johtajan pirstaleinen arki sekä ajankäytön jakaminen johtamisen eri osa-alueiden välillä.
Päiväkodin johtaminen näkyi tämän tutkimuksen mukaan arjessa henkilöstöjohtamisen taitamisena, palvelujohtamiseen liittyvien paperitöiden ja palaverien suurena määränä, jaetun pedagogisen työotteen toteuttamisena sekä tasapainoiluna pedagogisen johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja palvelujohtamisen vaatimusten välillä. Tutkimus osoittaa, että päiväkodin johtajan arki on hektistä ja vaihtelevaa.