Festivaalin brändin vahvistaminen muotoilun menetelmilllä : Case Tammerfest
Joukas, Mia (2014)
Joukas, Mia
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318285
Tiivistelmä
Opinäytetössä selvitettiin kuinka festiivaalin brändiä on mahdollista vahvistaa ja palveluita kehittää muo- toilun menetelmin. Case tutkimuksen kohteena oli Tammerfest. Tutkimus suoritettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa kerättiin tietoa kolmella menetelmälllä: haastatteluilla, benchmarking-analyysilla ja kirjallisuudesta suoritetulla sisällönanalyysillä.Tämä työ keskittyi nimenomaan muotoilun ja palvelumuo- toilun keinoin ratkaistaviin ongelmiin. Ratkaisuehdotukset tuotiin esiin ideoina ja suosituksina.
Tutkimuksen tarkoitus oli tuoda esiin keinoja, joilla festivaalit Suomessa voisivat hyödyntää muotoi- luosaamista. Tammerfest toimi tässä sovelluskohteena, jonka kautta havainnollistan haastatteluiden, benchmarkingin, sekä kirjallisesta aineistosta keräämäni tiedon käytännön soveltamista festivaalissa. Työssä ei puututtu ohjemasisältöön, tapahtumaa edeltävään mainontaan tai viestintään eri medioissa.
Aluksi selvittettiin Tammerfestin tuotantotiimin ja muutamien yhteistyökumppaneiden haastatteluilla mil- laisena tapahtumana ja toimijana Tammerfest pyrkii näyttäytymään ja miltä se näyttää yhteityökump- paneille. Näin löydettiin keskeisimmät kehitys kohteet Tammerfest Oy:n omalta näkökanalta ja päästiin vertaamaan niitä yhteistyökumppaneiden näkemyksiin. Tammerfest nähtiin perinteisenä kaupunkifesti- vaalina joka on vahvasti Pirkanmaalainen. Sen vahvuutena mainittiin esimerkiksi sijainti ja ammattimai- suus. Sen uhkina ja heikkoiksina oli mm. liika rutinoituminen ja paikalleen jämähtäminen.
Benchmarkintutkimuksella haettiin vertailu kohtia ja inspiraatioita muista tapahtumista. Bencmarkin osuu- dessa arvioitiin ja vertailtiin Tammerfestin, llosaarirockin ja Flow festivaalin visuaalisen ilmeen käyttöä festivaalialueella sekä palvelutarjontaa ja opastusta. Tammerfestitltä saatiin mukaan vertailuun myös vuoden 2014 kävijätutkimus. Tämä tutkimusosuus osoitti että Tammerfest ja Ilosaarirock ovat perinteisiä festivaaleja ilmeeltään. Flow edustaa selvästi uudemman aallon festivaaleja, jotka ovat asettaneet pe- rinteisille festivaaleille uusia vaatimuksia kävijöiden taholta. Muut tutkimukset, joita tähän työhön luettiin vahvistavat tämän näkemyksen.
Kirjallisuuden avulla selvitettiin millaisia teoreettisia näkemyksiä, oppeja ja metodeja kirjallisuudesta löy- tyy tutkimuksen tueksi. Yleisesti selvisi että vahvan brändin keskiössä on vahva ja selkeä yritysidenti- teetti. Asiakasymmärryksen saavuttamiseen tulee panostaa ennen suunnittelua ja käyttäjätestauksilla voidaan saavuttaa onnistuneempi lopputulos. Yrityksen kannattaa panostaa asiakkaidensa yllättämiseen ja odotusten ylittämiseen.
Tulokset - Festivaalin muototilulähtöinen kehittäminen:
1.Strategityö: identiteetin sekä vision määrittäminen ja niiden jalkauttaminen muotoiluajattelun ja ske- naariotyöskentelyn avulla. 2. Asiakaslähtöinen toiminta: palveluiden kehittäminen palvelumuotoilun me- todeilla, kuten persoonatyökalulla. 3. Erottuminen ja yllätyksellisyys: tuotetaan elämyksellinen tapahtu- makokemus, vahvistetaan positiivista mielikuvaa festivaalista, panostetaan alueen brändin mukaiseen suunnitteluun ja palvelutarjontaan. Tämä työ sisältää kolme esimerkkikonseptia, joilla havainnollistetaan edellisten metodien käyttö festivaalin brändipohjaisessa kehittämisessä.
Tutkimuksen tarkoitus oli tuoda esiin keinoja, joilla festivaalit Suomessa voisivat hyödyntää muotoi- luosaamista. Tammerfest toimi tässä sovelluskohteena, jonka kautta havainnollistan haastatteluiden, benchmarkingin, sekä kirjallisesta aineistosta keräämäni tiedon käytännön soveltamista festivaalissa. Työssä ei puututtu ohjemasisältöön, tapahtumaa edeltävään mainontaan tai viestintään eri medioissa.
Aluksi selvittettiin Tammerfestin tuotantotiimin ja muutamien yhteistyökumppaneiden haastatteluilla mil- laisena tapahtumana ja toimijana Tammerfest pyrkii näyttäytymään ja miltä se näyttää yhteityökump- paneille. Näin löydettiin keskeisimmät kehitys kohteet Tammerfest Oy:n omalta näkökanalta ja päästiin vertaamaan niitä yhteistyökumppaneiden näkemyksiin. Tammerfest nähtiin perinteisenä kaupunkifesti- vaalina joka on vahvasti Pirkanmaalainen. Sen vahvuutena mainittiin esimerkiksi sijainti ja ammattimai- suus. Sen uhkina ja heikkoiksina oli mm. liika rutinoituminen ja paikalleen jämähtäminen.
Benchmarkintutkimuksella haettiin vertailu kohtia ja inspiraatioita muista tapahtumista. Bencmarkin osuu- dessa arvioitiin ja vertailtiin Tammerfestin, llosaarirockin ja Flow festivaalin visuaalisen ilmeen käyttöä festivaalialueella sekä palvelutarjontaa ja opastusta. Tammerfestitltä saatiin mukaan vertailuun myös vuoden 2014 kävijätutkimus. Tämä tutkimusosuus osoitti että Tammerfest ja Ilosaarirock ovat perinteisiä festivaaleja ilmeeltään. Flow edustaa selvästi uudemman aallon festivaaleja, jotka ovat asettaneet pe- rinteisille festivaaleille uusia vaatimuksia kävijöiden taholta. Muut tutkimukset, joita tähän työhön luettiin vahvistavat tämän näkemyksen.
Kirjallisuuden avulla selvitettiin millaisia teoreettisia näkemyksiä, oppeja ja metodeja kirjallisuudesta löy- tyy tutkimuksen tueksi. Yleisesti selvisi että vahvan brändin keskiössä on vahva ja selkeä yritysidenti- teetti. Asiakasymmärryksen saavuttamiseen tulee panostaa ennen suunnittelua ja käyttäjätestauksilla voidaan saavuttaa onnistuneempi lopputulos. Yrityksen kannattaa panostaa asiakkaidensa yllättämiseen ja odotusten ylittämiseen.
Tulokset - Festivaalin muototilulähtöinen kehittäminen:
1.Strategityö: identiteetin sekä vision määrittäminen ja niiden jalkauttaminen muotoiluajattelun ja ske- naariotyöskentelyn avulla. 2. Asiakaslähtöinen toiminta: palveluiden kehittäminen palvelumuotoilun me- todeilla, kuten persoonatyökalulla. 3. Erottuminen ja yllätyksellisyys: tuotetaan elämyksellinen tapahtu- makokemus, vahvistetaan positiivista mielikuvaa festivaalista, panostetaan alueen brändin mukaiseen suunnitteluun ja palvelutarjontaan. Tämä työ sisältää kolme esimerkkikonseptia, joilla havainnollistetaan edellisten metodien käyttö festivaalin brändipohjaisessa kehittämisessä.