Käyttäjätunnusten hallinnan kehittäminen
Linteri, Jenni (2014)
Linteri, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Yritys X:n käyttäjätunnusten hallinnan prosessista parannettavaa ja tarjota mahdollisia kehitysehdotuksia yrityksen tietohallinnon käyttöön. Yrityksessä oli joulukuussa 2013, eli tutkimushetkellä alle puoli vuotta aikaisemmin, siirrytty uuteen identiteetinhallintajärjestelmään. Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli löytää käyttäjätunnusten hallinnan prosessista niitä vanhan toimintamallin jäänteitä, jotka olisivat korvattavissa uuden tietojärjestelmän tarjoamin mahdollisuuksin. Prosessia tarkasteltiin kokonaisuutena, mutta pyrkimyksenä oli huomioida sekä käyttäjätunnusten hakijan että käyttäjätunnusten hallinnan prosessin omistajan näkökulma.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin prosessin omistajan haastatteluin ja tutustumalla olemassa olevaan dokumentaatioon sekä prosessin mallintamisella. Tutustuminen sekä vanhaan toimintamalliin että uuteen identiteetinhallintajärjestelmään ja henkilöstöhallinnon järjestelmään auttoivat kokonaisuuden hahmottamisessa, vaikka tietojärjestelmät sinänsä rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tapaustutkimus osoitti useita pieniä, mutta merkittäviä kehityskohteita. Tarkastelemalla prosessimallinnusta voitiin havaita turhaksi jääneitä työvaiheita ja manuaalisesti tehtäviä toimintoja. Karsimalla turhaa työtä ja hyödyntämällä uuden tietojärjestelmän automatiikkaa käyttäjätunnusten hallinnan prosessia voidaan merkittävästi sujuvoittaa. Esimiesten ohjeistukseen tulee kiinnittää huomiota ja viittaukset vanhaan tilauslomakkeeseen tulisi poistaa uuden prosessin vakiinnuttamiseksi ja epäselvyyksien välttämiseksi.
Tutkimus toi esiin uusia näkökulmia ja tulokset auttavat Yritys X:n tietohallintoa jatkamaan jo aloitettua työtä käyttäjätunnusten hallinnan prosessin kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin prosessin omistajan haastatteluin ja tutustumalla olemassa olevaan dokumentaatioon sekä prosessin mallintamisella. Tutustuminen sekä vanhaan toimintamalliin että uuteen identiteetinhallintajärjestelmään ja henkilöstöhallinnon järjestelmään auttoivat kokonaisuuden hahmottamisessa, vaikka tietojärjestelmät sinänsä rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tapaustutkimus osoitti useita pieniä, mutta merkittäviä kehityskohteita. Tarkastelemalla prosessimallinnusta voitiin havaita turhaksi jääneitä työvaiheita ja manuaalisesti tehtäviä toimintoja. Karsimalla turhaa työtä ja hyödyntämällä uuden tietojärjestelmän automatiikkaa käyttäjätunnusten hallinnan prosessia voidaan merkittävästi sujuvoittaa. Esimiesten ohjeistukseen tulee kiinnittää huomiota ja viittaukset vanhaan tilauslomakkeeseen tulisi poistaa uuden prosessin vakiinnuttamiseksi ja epäselvyyksien välttämiseksi.
Tutkimus toi esiin uusia näkökulmia ja tulokset auttavat Yritys X:n tietohallintoa jatkamaan jo aloitettua työtä käyttäjätunnusten hallinnan prosessin kehittämisessä.