Toimintaohje myyntireskontranhoitajalle : Case: Koululiikuntaliitto Ry
Rikkonen, Elisa (2014)
Rikkonen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418386
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi toimintaohje Koululii-kuntaliiton myyntireskontranhoitajalle. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutki-musmenetelmää. Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee toimintaohjetta tukevaa teoriatietoa. Teoriaosuudessa paneudutaan myyntireskontraan, siihen liittyviin kirjanpitokirjauksiin ja sähköiseen taloushallintoon, keskittyen sähköiseen laskutukseen ja siihen liittyviin ominaisuuksiin, kuten verkkolaskuihin, niiden välittäjiin sekä sähköisentaloushallinnon järjestelmiin. Myös laskujen lainmukaiset sisältövaatimukset on käyty läpi ja laskun muodos-taminen sähköisellä taloushallinto-ohjelmistolla. Lisäksi teoriaosuudessa on paneuduttu Procountor taloushallinto-ohjelmiston myyntilaskujen käsittelytoimintoihin sekä uuden työntekijän perehdyttämiseen.
Opinnäytetyön aihe valittiin, koska kyseiseen työtehtävään ei ole olemassa ohjeita tai pereh-dytysmateriaalia eikä case yhdistyksessä, eli Koululiikuntaliitossa, ole ketään muuta, joka osaisi työtehtävää tehdä. Suurin osa Koululiikuntaliiton taloushallinnon tehtävistä on ulkoistettu tilitoimistoon, mutta myyntireskontranhoitamista varten palkattiin vuokratyöfirman kautta osa-aikainen työntekijä. Koska työ on osa-aikaista, sopii se hyvin esimerkiksi opiskelijalle, mutta täyspäiväistä työtehtävää siitä ei saa. Tästä syystä työntekijä tulee oletettavasti vaihtumaan aika usein ja uutta työntekijää varten on hyvä olla olemassa selkeät ja hyvin perehdyttävät työohjeet, jotta hän pääsee nopeasti tehtäviensä tasalle ja tuottaa näin arvoa yhdistykselle.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kattavat ja selkeät ohjeet myyntireskontran työntekijälle, jotka tukevat hänen perehdyttämistään uuteen työtehtävään. Ohjeistuksessa on myös paljon selventäviä kuvia, jotka helpottavat ohjeiden seuraamista. Toimintaohjeen lopussa on perehdytyksen seurantataulukko, jonka avulla perehdyttäjä voi käydä työhön liittyviä osa-alueita läpi. Siinä missä toimintaohje riittää työtehtäviin perehdyttämisessä, on taulukossa myös paljon muita asioita, joita uuden työntekijän kanssa tulee käydä läpi, kuten esimerkiksi työturvallisuusohjeet ja toimitilat.
Toimintaohjeen toimivuutta testattiin Koululiikuntaliiton työntekijän avulla, jolla ei ole aikai-sempaa kokemusta laskuttamisesta tai myyntireskontratyöstä. Ohjeiden avulla hänen onnistui lähettää asiakkaalle laskuja ja testaamisen jälkeisestä haastattelusta saatiin muutama paran-nusehdotus toimintaohjeeseen, sekä kiitosta ohjeen loogisuudesta ja selkeydestä. Toimintaohje tallennettiin Koululiikuntaliiton yhteiseen tietokantaan ja siitä jäi myös paperiversio myyntireskontranhoitajan työhuoneeseen. Toimintaohjeen päivittäminen jää seuraavien myyntireskontranhoitajien vastuulle.
Opinnäytetyön aihe valittiin, koska kyseiseen työtehtävään ei ole olemassa ohjeita tai pereh-dytysmateriaalia eikä case yhdistyksessä, eli Koululiikuntaliitossa, ole ketään muuta, joka osaisi työtehtävää tehdä. Suurin osa Koululiikuntaliiton taloushallinnon tehtävistä on ulkoistettu tilitoimistoon, mutta myyntireskontranhoitamista varten palkattiin vuokratyöfirman kautta osa-aikainen työntekijä. Koska työ on osa-aikaista, sopii se hyvin esimerkiksi opiskelijalle, mutta täyspäiväistä työtehtävää siitä ei saa. Tästä syystä työntekijä tulee oletettavasti vaihtumaan aika usein ja uutta työntekijää varten on hyvä olla olemassa selkeät ja hyvin perehdyttävät työohjeet, jotta hän pääsee nopeasti tehtäviensä tasalle ja tuottaa näin arvoa yhdistykselle.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kattavat ja selkeät ohjeet myyntireskontran työntekijälle, jotka tukevat hänen perehdyttämistään uuteen työtehtävään. Ohjeistuksessa on myös paljon selventäviä kuvia, jotka helpottavat ohjeiden seuraamista. Toimintaohjeen lopussa on perehdytyksen seurantataulukko, jonka avulla perehdyttäjä voi käydä työhön liittyviä osa-alueita läpi. Siinä missä toimintaohje riittää työtehtäviin perehdyttämisessä, on taulukossa myös paljon muita asioita, joita uuden työntekijän kanssa tulee käydä läpi, kuten esimerkiksi työturvallisuusohjeet ja toimitilat.
Toimintaohjeen toimivuutta testattiin Koululiikuntaliiton työntekijän avulla, jolla ei ole aikai-sempaa kokemusta laskuttamisesta tai myyntireskontratyöstä. Ohjeiden avulla hänen onnistui lähettää asiakkaalle laskuja ja testaamisen jälkeisestä haastattelusta saatiin muutama paran-nusehdotus toimintaohjeeseen, sekä kiitosta ohjeen loogisuudesta ja selkeydestä. Toimintaohje tallennettiin Koululiikuntaliiton yhteiseen tietokantaan ja siitä jäi myös paperiversio myyntireskontranhoitajan työhuoneeseen. Toimintaohjeen päivittäminen jää seuraavien myyntireskontranhoitajien vastuulle.