Asiakastyytyväisyystutkimus : case Kultaseppä O. Niemi Oy
Haapasalo, Janika (2009)
Haapasalo, Janika
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194702
Tiivistelmä
Yritysmaailmassa kilpailu asiakkaista on kiivaampaa kuin koskaan ennen. Liioittelematta voidaan todeta, että täyttyneillä markkinoilla asiakas on sekä edellytys yrityksen toiminnalle että yrityksen kantava voima. Yritys elää toimivista asiakassuhteista ja asiakkaat ratkaisevat ostopäätöksillään, kuka jää henkiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kultaseppä O.Niemi Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä kyseisen kohdeyrityksen myymäläympäristöä, palvelua, tuotevalikoimaa, kultasepän palveluita, mainontaa ja markkinointia kohtaan. Tutkimuksen perusjoukko koostui kaikista kultaseppä O.Niemen asiakkaista. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla kenttätutkimuksena kultaseppä O.Niemen myymälässä elokuusta lokakuuhun 2009. Vastauksia saatiin yhteensä 148 kappaletta, joista 130 oikein täytettyä lomaketta sisällytettiin tutkimukseen.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Tutkimus on jaettu kuuteen lukuun. Teoriaosassa käydään kirjallisuuden perusteella läpi asiakaskäsitettä, asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, asiakkuuden muodostumista ja sen vaiheita, asiakassuuntaisen markkinoinnin kehitystä, asiakastyytyväisyyden elementtejä ja tekijöitä sekä asioita, jotka johtavat asiakastyytyväisyyteen. Empiirisessä osassa esitellään tutkimuksen lähtökohta, ja tutkimusongelma, analysoidaan tutkimustulokset sekä esitetään yhteenveto ja kehitysideat. Lopuksi tarkastellaan myös. tutkimuksen tavoit-teiden toteutumista ja pohditaan kehitysmahdollisuuksia.
Tuloksia analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Sen kautta saatujen kokonaistulosten perusteella kultaseppä O.Niemen suurin vahvuus on monipuolinen tuotevalikoima ja suurin heikkous puolestaan pysäköintitilojen vähyys. Kaiken kaikkiaan kultaseppä O.Niemi tuottaa laadukasta palvelua ja tarjoaa kattavan ja hinta-laatusuhteeltaan hyvän tuotevalikoiman asiakkailleen. Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat melko tyytyväisiä kultaseppä kultaseppä O.Niemen kokonaisuuteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kultaseppä O.Niemi Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä kyseisen kohdeyrityksen myymäläympäristöä, palvelua, tuotevalikoimaa, kultasepän palveluita, mainontaa ja markkinointia kohtaan. Tutkimuksen perusjoukko koostui kaikista kultaseppä O.Niemen asiakkaista. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla kenttätutkimuksena kultaseppä O.Niemen myymälässä elokuusta lokakuuhun 2009. Vastauksia saatiin yhteensä 148 kappaletta, joista 130 oikein täytettyä lomaketta sisällytettiin tutkimukseen.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Tutkimus on jaettu kuuteen lukuun. Teoriaosassa käydään kirjallisuuden perusteella läpi asiakaskäsitettä, asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, asiakkuuden muodostumista ja sen vaiheita, asiakassuuntaisen markkinoinnin kehitystä, asiakastyytyväisyyden elementtejä ja tekijöitä sekä asioita, jotka johtavat asiakastyytyväisyyteen. Empiirisessä osassa esitellään tutkimuksen lähtökohta, ja tutkimusongelma, analysoidaan tutkimustulokset sekä esitetään yhteenveto ja kehitysideat. Lopuksi tarkastellaan myös. tutkimuksen tavoit-teiden toteutumista ja pohditaan kehitysmahdollisuuksia.
Tuloksia analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Sen kautta saatujen kokonaistulosten perusteella kultaseppä O.Niemen suurin vahvuus on monipuolinen tuotevalikoima ja suurin heikkous puolestaan pysäköintitilojen vähyys. Kaiken kaikkiaan kultaseppä O.Niemi tuottaa laadukasta palvelua ja tarjoaa kattavan ja hinta-laatusuhteeltaan hyvän tuotevalikoiman asiakkailleen. Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat melko tyytyväisiä kultaseppä kultaseppä O.Niemen kokonaisuuteen.