EKG-koulutustapahtuma Attendo MedOnen työntekijöille
Romppainen, Riku; Pohjasniemi, Joonas (2014)
Romppainen, Riku
Pohjasniemi, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717135
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää sekä palauttaa mieleen kohdehenkilöiden tietoa ja taitoa elektrokardiografian eli EKG:n tarkastelun perusteista ja yleisimmistä rytmihäiriöistä ja niiden tunnistamisesta. Pidimme kolme koulutustilaisuutta näistä aiheista Attendo MedOnen työntekijöille, jotka työskentelevät Vantaalla Hakunilan terveysasemalla ja Peijaksen sairaalan terveyskeskuspäivystyspoliklinikalla. Opinnäytetyöhön kohderyhmäksi valittiin henkilöitä, jotka päivittäin työssään rekisteröivät elektrokardiografioita. Elektrokardiografiatutkimuksen tekevän henkilön tulisi tunnistaa yleisimmät rytmihäiriöt ja muut suuret muutokset EKG-tulosteesta. Kohderyhmän toimipisteissä hoidetaan yleisterveydenhuollon piiriin kuuluvia potilaita, jolloin lääkäreillä ei alustavasti katsota olevan välitön tarve tarkastaa uusia EKG tulosteita.
Teimme lisäksi ennen koulutuksen alkua lähtötasotestin, jonka tarkoituksena oli antaa viitteitä kohderyhmän EKG:n tarkastelun ja yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistamisen tasosta. Sama kysely toistettiin koulutuksen loputtua, jolloin saatiin myös tietoa koulutuksen laadukkuudesta. Kohderyhmässä oli toisen ja kolmannen asteen hoitotyön koulutuksen omaavia henkilöitä eri ikäluokista. Tutkimusryhmässä tiedon ja taidon lähtötaso EKG:n tarkastelussa ja yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistamisessa oli hyvin kirjava. Jokaisen osallistuja omat tiedot ja taidot olivat tilaisuuden lopussa paremmat kuin aloitettaessa.
Kohderyhmän henkilöistä moni koki tarvitsevansa työssään lisäkoulutusta tästä aihealueesta, mutta vain harva oli ollut aihepiirin koulutuksissa terveydenhuoltoalan tutkinnosta valmistumisensa jälkeen. Opinnäytetyön koulutustilaisuudet saivat positiivisen vastaanoton asian tärkeyden takia. Vaikka koulutustilaisuudessa oli runsaasti asiaa suhteellisen lyhyessä ajassa, auttoi tilaisuus tutkimukseen osallistuneita palauttamaan mieleensä tietoa asiasta tai tuomaan uutta tietoa ja taitoa elektrokardiografian tarkastelun perusteista sekä yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistamisesta. Tämä todettiin palautelomakkeen ja suullisen epävirallisen palautteen perusteella.
Teimme lisäksi ennen koulutuksen alkua lähtötasotestin, jonka tarkoituksena oli antaa viitteitä kohderyhmän EKG:n tarkastelun ja yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistamisen tasosta. Sama kysely toistettiin koulutuksen loputtua, jolloin saatiin myös tietoa koulutuksen laadukkuudesta. Kohderyhmässä oli toisen ja kolmannen asteen hoitotyön koulutuksen omaavia henkilöitä eri ikäluokista. Tutkimusryhmässä tiedon ja taidon lähtötaso EKG:n tarkastelussa ja yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistamisessa oli hyvin kirjava. Jokaisen osallistuja omat tiedot ja taidot olivat tilaisuuden lopussa paremmat kuin aloitettaessa.
Kohderyhmän henkilöistä moni koki tarvitsevansa työssään lisäkoulutusta tästä aihealueesta, mutta vain harva oli ollut aihepiirin koulutuksissa terveydenhuoltoalan tutkinnosta valmistumisensa jälkeen. Opinnäytetyön koulutustilaisuudet saivat positiivisen vastaanoton asian tärkeyden takia. Vaikka koulutustilaisuudessa oli runsaasti asiaa suhteellisen lyhyessä ajassa, auttoi tilaisuus tutkimukseen osallistuneita palauttamaan mieleensä tietoa asiasta tai tuomaan uutta tietoa ja taitoa elektrokardiografian tarkastelun perusteista sekä yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistamisesta. Tämä todettiin palautelomakkeen ja suullisen epävirallisen palautteen perusteella.