Asiakastiedon lisääminen tapahtumatuotannossa palvelumuotoilua hyödyntäen : case: Kulttuuritehdas Korjaamo
Järvinen, Venla (2014)
Järvinen, Venla
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518730
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on lisätä toimeksiantajayrityksen asiakastietoa palvelumuotoilua hyödyntäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kulttuuritehdas Korjaamo, joka monipuolisena tapahtumatalona tuottaa merkittävän määrän kulttuuri- ja yritystapahtumia vuosittain.
Opinnäytetyön lähtökohtana on toimeksiantajan vähäinen tieto yksittäisen tapahtuman asiakkaista. Työn tavoitteena on lisätä yrityksen asiakastietoa ja tunnistaa asiakkaalle arvoa tuottavia osa-alueita yrityksen tapahtumassa ja yrityksessä tapahtumapaikkana. Tarkoituksena on tehostaa käytettävissä olevia resursseja ja selvittää mahdollisia kehitysideoita yhdessä asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: Millainen on toimeksiantajan yksittäisen tapahtuman asiakas ja eroaako asiakas kanta-asiakkaista? Mitkä tapahtuman osa-alueet tuottavat eniten arvoa asiakkaalle? Miten nämä osa-alueet toteutuvat toimeksiantajan tapahtumissa, yrityksessä tapahtumapaikkana ja kuinka niitä voidaan tehostaa? Miten asiakkaalle arvokkaita, mutta heikosti toteutuvia osa-alueita vodaan kehittää?
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään asiakaslähtöisyyteen ja palvelumuotoilun hyödyntämiseen tapahtumatuotannossa. Kuvataan, kuinka tapahtuma voidaan luokitella palveluksi, kuinka palvelumuotoilu toimii osana yrityksen liiketoimintaa ja mitkä tekijät muodostavat asiakkaalle arvon. Avataan palvelumuotoilun käsitteitä ja sovelletaan niitä toimeksiantajan tapahtumiin. Tutkimuksellisessa osuudessa menetelminä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällisenä menetelmänä toteutettiin kyselytutkimus ja laadullisena menetelmänä ryhmähaastattelu.
Keskeisimpinä tuloksina asiakkaalle merkityksellisimmiksi osa-alueiksi valikoitui tapahtuman sijainti, viihtyvyys ja tunnelma, jotka toimivat toimeksiantajani tapahtumassa ja yrityksessä tapahtumapaikkana hyvin. Arvokkaiksi osa-alueiksi arvioitiin myös asiakaspalvelu, ravintolapalvelut ja tiedonsaanti tapahtumista, joiden miellettiin toimivan tällä hetkellä melko heikosti. Opinnäytetyössä on esitelty asiakkaiden kanssa pohdittuja kehitysideoita käytettävissä olevien resurssien tehostamiseksi ja heikommin toimivien osa-alueiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön lähtökohtana on toimeksiantajan vähäinen tieto yksittäisen tapahtuman asiakkaista. Työn tavoitteena on lisätä yrityksen asiakastietoa ja tunnistaa asiakkaalle arvoa tuottavia osa-alueita yrityksen tapahtumassa ja yrityksessä tapahtumapaikkana. Tarkoituksena on tehostaa käytettävissä olevia resursseja ja selvittää mahdollisia kehitysideoita yhdessä asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: Millainen on toimeksiantajan yksittäisen tapahtuman asiakas ja eroaako asiakas kanta-asiakkaista? Mitkä tapahtuman osa-alueet tuottavat eniten arvoa asiakkaalle? Miten nämä osa-alueet toteutuvat toimeksiantajan tapahtumissa, yrityksessä tapahtumapaikkana ja kuinka niitä voidaan tehostaa? Miten asiakkaalle arvokkaita, mutta heikosti toteutuvia osa-alueita vodaan kehittää?
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään asiakaslähtöisyyteen ja palvelumuotoilun hyödyntämiseen tapahtumatuotannossa. Kuvataan, kuinka tapahtuma voidaan luokitella palveluksi, kuinka palvelumuotoilu toimii osana yrityksen liiketoimintaa ja mitkä tekijät muodostavat asiakkaalle arvon. Avataan palvelumuotoilun käsitteitä ja sovelletaan niitä toimeksiantajan tapahtumiin. Tutkimuksellisessa osuudessa menetelminä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällisenä menetelmänä toteutettiin kyselytutkimus ja laadullisena menetelmänä ryhmähaastattelu.
Keskeisimpinä tuloksina asiakkaalle merkityksellisimmiksi osa-alueiksi valikoitui tapahtuman sijainti, viihtyvyys ja tunnelma, jotka toimivat toimeksiantajani tapahtumassa ja yrityksessä tapahtumapaikkana hyvin. Arvokkaiksi osa-alueiksi arvioitiin myös asiakaspalvelu, ravintolapalvelut ja tiedonsaanti tapahtumista, joiden miellettiin toimivan tällä hetkellä melko heikosti. Opinnäytetyössä on esitelty asiakkaiden kanssa pohdittuja kehitysideoita käytettävissä olevien resurssien tehostamiseksi ja heikommin toimivien osa-alueiden kehittämiseksi.