Pelimatkoissa on mahdollisuus! : Opas pelimatkojen järjestämiseen ja toteuttamiseen FC Wimman joukkueille
Heikkinen, Anna (2014)
Heikkinen, Anna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa toimiva opas pelimatkojen järjestämiseen ja toteuttamiseen FC Wimman joukkueiden joukkueenjohtajille. Opas ei ole julkinen ja julkaistaan sähköisenä vain FC Wimman joukkueenjohtajille ja muille toimihenkilöille tarkoitetulla FC Wimma johto Nimenhuuto.com –sivustolla PDF-muodossa.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee toiminnallisen opinnäytetyön vaiheet ja pelimatkojen järjestämistä ja niiden vaikutusta joukkueen ryhmäytymiseen. Pelimatkojen järjestäminen on projektityötä, joten teoriaosuus käsittelee tarkasti projektin tekemistä aloituksesta lopetukseen. Projektin teoriaosuudessa käsittelen pelimatkojen suunnittelua ja toteutusta teoriaan verraten. Käsittelen myös johtajuutta ja johtajuuden merkitystä ryhmän muodostumiseen.
Kerron oppaan tekemiseen vaikuttavista asioista sekä arvioin lopputulosta. Oppaassa on ohjeet pelimatkan järjestämiseen alkuvaiheesta aina loputukseen asti. Opas antaa kattavan kuvan pelimatkaan vaadittavien järjestelyiden tekemisestä. Opas auttaa pelimatkanjärjestäjää suunnitteluvaiheessa, etenkin kokonaisuuden hahmottamisessa ja ajanhallinnassa pelimatkan järjestelyitä aloittaessaan. Työ tavoitteena olikin toteuttaa toimiva opas ja apu uusien joukkueiden pelimatkajärjestelyille.
Pelimatkojen merkitystä joukkueen ryhmäytymiseen ei ole tutkittu. Olen käsitellyt asiaa omiin kokemuksiini perustuen. Kun tiedetään, millaisia pelimatkoja halutaan tehdä, voidaan pelimatkoille järjestää joukkuetta yhdistä-viä aktiviteetteja pelimatkojen ohjelmaan. Kun joukkue on pitkän aikaa yhdessä tiiviisti, voidaan siinä huomata sosiaalipsykologi Tuckmannin luomia ryhmän muodostumisen merkkejä. Pelimatkat edesauttavat ryhmän muodostumista, jos ne järjestetään tiiviiksi paketeiksi.
Pelimatkaopasta oli mukava tehdä, sillä kaikki jo aiemmin muodostuneet kirjoittamattomat ohjeet sai koota yhteen. Uskon, että oppaasta on hyötyä jatkossa useille joukkueenjohtajille. Omaa ammatillista osaamista sai myös hyödyntää oppaassa matkan järjestämisen teorian kirjoittamisen muodossa.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee toiminnallisen opinnäytetyön vaiheet ja pelimatkojen järjestämistä ja niiden vaikutusta joukkueen ryhmäytymiseen. Pelimatkojen järjestäminen on projektityötä, joten teoriaosuus käsittelee tarkasti projektin tekemistä aloituksesta lopetukseen. Projektin teoriaosuudessa käsittelen pelimatkojen suunnittelua ja toteutusta teoriaan verraten. Käsittelen myös johtajuutta ja johtajuuden merkitystä ryhmän muodostumiseen.
Kerron oppaan tekemiseen vaikuttavista asioista sekä arvioin lopputulosta. Oppaassa on ohjeet pelimatkan järjestämiseen alkuvaiheesta aina loputukseen asti. Opas antaa kattavan kuvan pelimatkaan vaadittavien järjestelyiden tekemisestä. Opas auttaa pelimatkanjärjestäjää suunnitteluvaiheessa, etenkin kokonaisuuden hahmottamisessa ja ajanhallinnassa pelimatkan järjestelyitä aloittaessaan. Työ tavoitteena olikin toteuttaa toimiva opas ja apu uusien joukkueiden pelimatkajärjestelyille.
Pelimatkojen merkitystä joukkueen ryhmäytymiseen ei ole tutkittu. Olen käsitellyt asiaa omiin kokemuksiini perustuen. Kun tiedetään, millaisia pelimatkoja halutaan tehdä, voidaan pelimatkoille järjestää joukkuetta yhdistä-viä aktiviteetteja pelimatkojen ohjelmaan. Kun joukkue on pitkän aikaa yhdessä tiiviisti, voidaan siinä huomata sosiaalipsykologi Tuckmannin luomia ryhmän muodostumisen merkkejä. Pelimatkat edesauttavat ryhmän muodostumista, jos ne järjestetään tiiviiksi paketeiksi.
Pelimatkaopasta oli mukava tehdä, sillä kaikki jo aiemmin muodostuneet kirjoittamattomat ohjeet sai koota yhteen. Uskon, että oppaasta on hyötyä jatkossa useille joukkueenjohtajille. Omaa ammatillista osaamista sai myös hyödyntää oppaassa matkan järjestämisen teorian kirjoittamisen muodossa.