Työkalu toiminnan merkityksellisyyden arvioimiseksi sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Karjalainen, Neea (2024)
Karjalainen, Neea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194735
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteistyökumppanini sosiaalipedagogisen hevostoiminnan asiakkaille soveltuva työkalu, jonka avulla he pääsevät pohtimaan toiminnan merkityksellisyyttä heidän elämässään. Pohdinnan avulla oli tarkoitus nostaa esille onnistumisen ja oppimisen kokemuksia, kehittämisen kohteita, sekä toiminnan merkityksellisyyttä. Työkalua voivat hyödyntää eläinavusteista työtä tekevät henkilöt. Työkalun ohjeet ovat opinnäytetyön liitteenä. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan asiakkaat hyötyvät tästä työkalusta, koska sen avulla he joutuvat pohtimaan toiminnan vaikutuksia hieman syvällisemmin.
Tällä opinnäytetyöllä olen pyrkinyt vastaamaan kolmeen kysymykseen, jotka kaikki liittyivät sosiaalipedagogisen hevostoiminnan asiakkaiden mahdollisuuksiin havainnoida tämän toiminnan merkityksellisyyttä heidän omissa elämissään. Opinnäytetyössä asiakasryhmä oli rajattu neuropsykiatrisia haasteita, sekä mielenterveysongelmia omaaviin asiakkaisiin, koska työkalua kehittäessä oli pyritty ottamaan asiakasryhmän erityistarpeet huomioon.
Opinnäytetyön viitekehyksessä lähdettiin liikkeelle eläinavusteisista menetelmistä, joihin myös sosiaalipedagoginen hevostoiminta kuuluu. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin eläinavusteisia menetelmiä, sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Sosiaalipedagogiikka on sosiaalipedagogisen hevostoiminnan lähtökohta, joten olen kertonut sosiaalipedagogiikan synnystä, sekä sen kolmesta tärkeästä kulmakivestä. Lisäksi olen kertonut sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tärkeimmistä huomion kohteista eli asiakaskeskeisyydestä, asiakkaan huomioimisesta, sekä osallisuudesta ja onnistumisen kokemuksista.
Työkalun suunnitteluvaiheessa käytin apunani tarkkailu- ja haastattelu-, sekä kyselymenetelmiä. Lopullinen työkalu sisältää 36 kysymyskorttia, 36 vastauskorttia, sekä 81 luonteen vahvuuskorttia, sekä ohjeet. Kysymys- ja vastauskortit ovat jaettu kolmeen eri kategoriaan, joita ovat yksilöön, pari- ja ryhmätyöskentelyyn, sekä hevosen tarkkailuun liittyvät kysymykset, sekä vastaukset. Ohjeissa olen esittänyt kolme erilaista käyttömahdollisuutta.
Mielestäni saavutin lopullisella tuotoksella opinnäytetyön tavoitteet. Työkalu sai positiivisen vastaanoton asiakkailta. Asiakkaiden tekemät havainnot ja huomiot olivat merkityksellisiä. Niiden lisäksi he saivat normaalia enemmän positiivista palautetta ohjaajilta, joka lisäsi toimintakerran merkityksellisyyttä. Työkalua voi kehittää keksimällä lisää kysymyksiä, sekä vastauksia ja soveltamalla sen käyttöä erilaisissa tilanteissa eri tavoin. Uskon tämän työkalun jäävän käyttöön yhteistyökumppanillani.
Tällä opinnäytetyöllä olen pyrkinyt vastaamaan kolmeen kysymykseen, jotka kaikki liittyivät sosiaalipedagogisen hevostoiminnan asiakkaiden mahdollisuuksiin havainnoida tämän toiminnan merkityksellisyyttä heidän omissa elämissään. Opinnäytetyössä asiakasryhmä oli rajattu neuropsykiatrisia haasteita, sekä mielenterveysongelmia omaaviin asiakkaisiin, koska työkalua kehittäessä oli pyritty ottamaan asiakasryhmän erityistarpeet huomioon.
Opinnäytetyön viitekehyksessä lähdettiin liikkeelle eläinavusteisista menetelmistä, joihin myös sosiaalipedagoginen hevostoiminta kuuluu. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin eläinavusteisia menetelmiä, sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Sosiaalipedagogiikka on sosiaalipedagogisen hevostoiminnan lähtökohta, joten olen kertonut sosiaalipedagogiikan synnystä, sekä sen kolmesta tärkeästä kulmakivestä. Lisäksi olen kertonut sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tärkeimmistä huomion kohteista eli asiakaskeskeisyydestä, asiakkaan huomioimisesta, sekä osallisuudesta ja onnistumisen kokemuksista.
Työkalun suunnitteluvaiheessa käytin apunani tarkkailu- ja haastattelu-, sekä kyselymenetelmiä. Lopullinen työkalu sisältää 36 kysymyskorttia, 36 vastauskorttia, sekä 81 luonteen vahvuuskorttia, sekä ohjeet. Kysymys- ja vastauskortit ovat jaettu kolmeen eri kategoriaan, joita ovat yksilöön, pari- ja ryhmätyöskentelyyn, sekä hevosen tarkkailuun liittyvät kysymykset, sekä vastaukset. Ohjeissa olen esittänyt kolme erilaista käyttömahdollisuutta.
Mielestäni saavutin lopullisella tuotoksella opinnäytetyön tavoitteet. Työkalu sai positiivisen vastaanoton asiakkailta. Asiakkaiden tekemät havainnot ja huomiot olivat merkityksellisiä. Niiden lisäksi he saivat normaalia enemmän positiivista palautetta ohjaajilta, joka lisäsi toimintakerran merkityksellisyyttä. Työkalua voi kehittää keksimällä lisää kysymyksiä, sekä vastauksia ja soveltamalla sen käyttöä erilaisissa tilanteissa eri tavoin. Uskon tämän työkalun jäävän käyttöön yhteistyökumppanillani.