Viiltelyn taustat sekä viiltelevän nuoren kohtaaminen ja auttaminen -opas vanhemmille
Immonen, Isa; Kukkonen, Annika (2014)
Immonen, Isa
Kukkonen, Annika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää auttamiskeinoja, joita vanhemmil-la on käytössä, jos nuori viiltelee. Tarkoituksena oli saada tietoa viiltelyn taus-toista, nuoren kohtaamisesta ja auttamisesta. Raportin tuotoksena syntyi opas vanhemmille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Aineisto kerättiin keväällä 2014, haastattelemalla viittä (n=5) terveysalan ammattilaista. Teemahaastattelun runko koostui kolmesta alustavasta kysymyksestä sekä neljästä teemasta. Teemojen alla oli apukysymyksiä, jotka olivat haastattelun tukena. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan viiltelyn taustalla esiintyviä syitä olivat sisäinen tuska ja hen-kinen paha olo sekä yksinäisyys ja ahdistus. Viiltelyllä pyrittiin lievittämään henkistä pahaa oloa. Fyysinen kipu vei huomion henkisestä kivusta. Muita viiltelyn taustalla olevia syitä olivat joukkoon kuulumisen tunne sekä huomionhakuisuus. Tulosten mukaan vanhempien auttamiskeinoja olivat viiltelystä puhuminen ja asiasta suoraan kysyminen. Nuoren huomiointi ja fyysinen huolenpito, kuten haavojen hoitaminen, korostuivat haastateltavien vastauksissa. Vanhempien päättäväisyys puhua viiltelystä nuoren kanssa nousi myös yhdeksi auttamisen keinoksi. Puheeksi ottamista korostettiin. Tulosten mukaan vanhempi voi luoda avoimen ja rauhallisen tunnelman nuoren kanssa puhuessaan. Syyttelyä ja painostusta tulisi välttää. Vanhemman ja nuoren välinen luottamus viiltelystä puhuttaessa on tärkeää.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää nuorten kanssa työskentelevät terveysalan ammattilaiset. Opasta voidaan käyttää vanhempien auttamiseen, joiden nuori viiltelee. Oppaasta vanhemmat saavat yhteystietoja sekä valmiuksia auttaa viil-televää nuorta.
Opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheena voisi olla oppaan testaaminen viiltele-vien nuorien vanhemmilla. Testauksen aiheena voisi olla oppaan hyödyt ja tarpeellisuus. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla oppaan tekeminen ammattihenkilökunnalle nuorten viiltelystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Aineisto kerättiin keväällä 2014, haastattelemalla viittä (n=5) terveysalan ammattilaista. Teemahaastattelun runko koostui kolmesta alustavasta kysymyksestä sekä neljästä teemasta. Teemojen alla oli apukysymyksiä, jotka olivat haastattelun tukena. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan viiltelyn taustalla esiintyviä syitä olivat sisäinen tuska ja hen-kinen paha olo sekä yksinäisyys ja ahdistus. Viiltelyllä pyrittiin lievittämään henkistä pahaa oloa. Fyysinen kipu vei huomion henkisestä kivusta. Muita viiltelyn taustalla olevia syitä olivat joukkoon kuulumisen tunne sekä huomionhakuisuus. Tulosten mukaan vanhempien auttamiskeinoja olivat viiltelystä puhuminen ja asiasta suoraan kysyminen. Nuoren huomiointi ja fyysinen huolenpito, kuten haavojen hoitaminen, korostuivat haastateltavien vastauksissa. Vanhempien päättäväisyys puhua viiltelystä nuoren kanssa nousi myös yhdeksi auttamisen keinoksi. Puheeksi ottamista korostettiin. Tulosten mukaan vanhempi voi luoda avoimen ja rauhallisen tunnelman nuoren kanssa puhuessaan. Syyttelyä ja painostusta tulisi välttää. Vanhemman ja nuoren välinen luottamus viiltelystä puhuttaessa on tärkeää.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää nuorten kanssa työskentelevät terveysalan ammattilaiset. Opasta voidaan käyttää vanhempien auttamiseen, joiden nuori viiltelee. Oppaasta vanhemmat saavat yhteystietoja sekä valmiuksia auttaa viil-televää nuorta.
Opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheena voisi olla oppaan testaaminen viiltele-vien nuorien vanhemmilla. Testauksen aiheena voisi olla oppaan hyödyt ja tarpeellisuus. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla oppaan tekeminen ammattihenkilökunnalle nuorten viiltelystä.