Producer responsibility and supplementary transport of municipal packaging waste : case: Päijät-Häme waste management region
Yrjölä, Tiia (2014)
Yrjölä, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818951
Tiivistelmä
Kunnat ovat tällä hetkellä vastuussa kotitalouksissa tuotetun pakkausjätteen jätehuollosta. Kun tuottajavastuu astuu voimaan, pakkausjätteen tuottajat ovat vastuussa pakkausjätteen jätehuollosta ja sen kuluista. Tuottajien tulee järjestää vastaanottopaikkojen verkosto asukkaille vuoden 2016 alusta ja terminaaliverkosto kiinteistöiltä kerätylle pakkausjätteelle toukokuusta 2015 alkaen.
Kunta voi määrätä huolehtimansa pakkausjätteen kuljetuksen vastaanotto- ja käsittelypaikan. Tiukka tulkinta kuljetuksesta ei sisällä välivarastointia ja siirtokuormausta, mutta tehokkaan kuljetuksen takaamiseksi sen tulisi olla mahdollista. Jos kunta lajittelee pakkausmateriaaleja seka- tai energiajätteestä, se ei ole pakkausjätteen kuljetusta, eikä lajiteltua kartonkia, muovia, metallia ja lasia tarvitse viedä tuottajien vastaanottoon.
Alueellinen pakkausjätteen keräyspisteverkosto tullee parantumaan kartongin osalta ja heikentymään lasin ja metallin, ja pisteet voivat keskittyä suuriin taajamiin. Tämän tutkimuksen mukaan jätteenkuljetusyritykset ovat tyytyväisiä nykyisiin jätehuoltomääräyksiin ja uskovat nykyisten kiinteistökohtaisen lajitteluvelvoitteiden turvaavan entistä korkeamman kierrätysasteen ja takaavan palvelujen tasapuolisen saatavuuden asukkaille. Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy ei luota yhtä paljon nykyiseen lajittelujärjestelmään ja markkinoiden toimivuuteen.
Opinnäytetyö on tehty tukemaan Päijät-Hämeen jätehuoltoalueen jätehuoltomääräysten valmistelua. Materiaalina käytettiin paikallisten ja valtakunnallisten toimijoiden haastatteluja, kyselyjä ja työpajoja. Realistiset vaihtoehdot lajittelumääräyksille ovat joko nykyiset lajittelumääräykset tai lasin ja metallin keräyksen lisääminen yli 10 asunnon kiinteistöille kartongin lisäksi.
Kunta voi määrätä huolehtimansa pakkausjätteen kuljetuksen vastaanotto- ja käsittelypaikan. Tiukka tulkinta kuljetuksesta ei sisällä välivarastointia ja siirtokuormausta, mutta tehokkaan kuljetuksen takaamiseksi sen tulisi olla mahdollista. Jos kunta lajittelee pakkausmateriaaleja seka- tai energiajätteestä, se ei ole pakkausjätteen kuljetusta, eikä lajiteltua kartonkia, muovia, metallia ja lasia tarvitse viedä tuottajien vastaanottoon.
Alueellinen pakkausjätteen keräyspisteverkosto tullee parantumaan kartongin osalta ja heikentymään lasin ja metallin, ja pisteet voivat keskittyä suuriin taajamiin. Tämän tutkimuksen mukaan jätteenkuljetusyritykset ovat tyytyväisiä nykyisiin jätehuoltomääräyksiin ja uskovat nykyisten kiinteistökohtaisen lajitteluvelvoitteiden turvaavan entistä korkeamman kierrätysasteen ja takaavan palvelujen tasapuolisen saatavuuden asukkaille. Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy ei luota yhtä paljon nykyiseen lajittelujärjestelmään ja markkinoiden toimivuuteen.
Opinnäytetyö on tehty tukemaan Päijät-Hämeen jätehuoltoalueen jätehuoltomääräysten valmistelua. Materiaalina käytettiin paikallisten ja valtakunnallisten toimijoiden haastatteluja, kyselyjä ja työpajoja. Realistiset vaihtoehdot lajittelumääräyksille ovat joko nykyiset lajittelumääräykset tai lasin ja metallin keräyksen lisääminen yli 10 asunnon kiinteistöille kartongin lisäksi.