Käyttäjäkeskeisten menetelmien hyödyntäminen verkko-oppimispalvelun suunnittelussa
Nissinen, Hanna (2014)
Nissinen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919103
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli testata erilaisia menetelmiä käyttäjien osallistamiseksi digitaalisia oppimisratkaisuja tarjoavan yrityksen oppimisympäristöprojektissa. Kehittämistyön muita tavoitteita oli löytää keinoja hyödyntää käyttäjiltä saatua tietoa suunnittelussa, tuoda oppimisanalytiikkaa ja tiedon visualisointia osaksi oppimisympäristön toteutusta sekä suunnitella oppimisympäristön konsepti ja visuaalinen esitystapa. Kehittämis-työn lopputuloksena oli konseptisuunnitelma, jonka perusteella oppimisyhteisö voidaan rakentaa. Tutkijana kehittämistyössä toimi opinnäytetyön kirjoittaja.
Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä toimi verkko-oppiminen ja sulautuvan oppimisen järjestelmät. Koska kyseessä oli uusi palvelu, sitä tarkasteltiin palvelun kehittämisen näkökulmasta, jota tukee palvelumuotoilu ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmät.
Kehittämistyön aiheita tutkittiin toimintatutkimuksen kautta, hyödyntäen käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä − kuten haastatteluja, prototypointia, korttilajittelua ja brainwriting-menetelmää − eri käyttäjäryhmien kanssa neljän iteraatiokierroksen aikana. Toimintatutkimuksen perusteella pyrittiin saamaan ymmärrys siitä, miten erilaiset menetelmät toimivat tuotteen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin käyttäjien roolin keskeisyys tuotekehitysprojektin onnistumiselle ja lopputuotteen merkityksellisyyden rakentamisessa käyttäjälle. Kehittämistyössä löydettiin yritykselle uusia tapoja osallistaa loppukäyttäjiä suunnitteluprosessiin ja sekä suun-nittelijat että kehittäjät saivat loppukäyttäjiltä tietoa, jota ei olisi selvinnyt ilman kontaktia loppukäyttäjiin. Saatujen kokemusten perusteella pystytään jatkossa arvioimaan käytettyjen menetelmien vaatima panostus projektia suunnitellessa ja myydessä. Erilaisten menetelmien hyödyntäminen kasvatti myös suunnittelijan osaamista ja kokemusta, ja vahvisti osaamista menetelmien käytöstä. Jatkossa suunnittelijan on helpompi hahmottaa millaista tietoa metodilla voidaan kerätä ja missä tilanteessa testattuja menetelmiä voi onnistuneesti hyödyntää.
Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä toimi verkko-oppiminen ja sulautuvan oppimisen järjestelmät. Koska kyseessä oli uusi palvelu, sitä tarkasteltiin palvelun kehittämisen näkökulmasta, jota tukee palvelumuotoilu ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmät.
Kehittämistyön aiheita tutkittiin toimintatutkimuksen kautta, hyödyntäen käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä − kuten haastatteluja, prototypointia, korttilajittelua ja brainwriting-menetelmää − eri käyttäjäryhmien kanssa neljän iteraatiokierroksen aikana. Toimintatutkimuksen perusteella pyrittiin saamaan ymmärrys siitä, miten erilaiset menetelmät toimivat tuotteen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin käyttäjien roolin keskeisyys tuotekehitysprojektin onnistumiselle ja lopputuotteen merkityksellisyyden rakentamisessa käyttäjälle. Kehittämistyössä löydettiin yritykselle uusia tapoja osallistaa loppukäyttäjiä suunnitteluprosessiin ja sekä suun-nittelijat että kehittäjät saivat loppukäyttäjiltä tietoa, jota ei olisi selvinnyt ilman kontaktia loppukäyttäjiin. Saatujen kokemusten perusteella pystytään jatkossa arvioimaan käytettyjen menetelmien vaatima panostus projektia suunnitellessa ja myydessä. Erilaisten menetelmien hyödyntäminen kasvatti myös suunnittelijan osaamista ja kokemusta, ja vahvisti osaamista menetelmien käytöstä. Jatkossa suunnittelijan on helpompi hahmottaa millaista tietoa metodilla voidaan kerätä ja missä tilanteessa testattuja menetelmiä voi onnistuneesti hyödyntää.