MONIALAISEN VERKOSTOYHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN LIPERIN KUNNAN NUORTEN PALVELUISSA
Torvinen, Hanna (2014)
Torvinen, Hanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Liperin kunnan nuorten monialaista ver-kostoyhteistyötä. Liperissä toimii nuorisolain mukainen nuorten ohjaus- ja palveluryhmä Pave. Tutkimuksessa selvitettiin millaista monialainen verkostoyhteistyö on Liperin nuorten palveluissa ja miten sitä tulisi kehittää. Kehittämistoiminnan tueksi kuntaan perustettiin verkoston kehittämisryhmä Veke.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltuvin osin kehittävän työntutkimuksen periaatteiden mu-kaisesti. Ohjaus- ja palveluverkoston toimintaa on jäsennetty yhdessä verkoston kehit-tämisryhmän kanssa toimintajärjestelmämallin avulla. Verkoston kehittämisprosessi on kuvattu ekspansiivista oppimissykliä mukaillen. Opinnäytetyön menetelmät olivat Learning cafe ja teemahaastattelut (n=3).
Kehittämistoiminnan tuotoksena tehtiin verkostosuunnitelma, joka sisälsi verkoston tehtävät ja tavoitteet sekä vuosikellon. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että monialainen verkostoyhteistyö on Liperin nuorten palveluissa asiakaslähtöistä ja kehit-tämismyönteistä. Verkoston toimintaa määrittää vankka toimintakulttuuri. Monialaisen verkostoyhteistyön kehittäminen sisältää toimintatapojen ja johtamisen kehittämisen sekä tiedontuotannon vahvistamisen lisäksi poliittisen sitouttamisen ja vaikuttamisen elementtejä. Jatkotutkimus- ja kehittämiskohteina voivat olla nuorten osallistaminen ja seudullisen nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltuvin osin kehittävän työntutkimuksen periaatteiden mu-kaisesti. Ohjaus- ja palveluverkoston toimintaa on jäsennetty yhdessä verkoston kehit-tämisryhmän kanssa toimintajärjestelmämallin avulla. Verkoston kehittämisprosessi on kuvattu ekspansiivista oppimissykliä mukaillen. Opinnäytetyön menetelmät olivat Learning cafe ja teemahaastattelut (n=3).
Kehittämistoiminnan tuotoksena tehtiin verkostosuunnitelma, joka sisälsi verkoston tehtävät ja tavoitteet sekä vuosikellon. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että monialainen verkostoyhteistyö on Liperin nuorten palveluissa asiakaslähtöistä ja kehit-tämismyönteistä. Verkoston toimintaa määrittää vankka toimintakulttuuri. Monialaisen verkostoyhteistyön kehittäminen sisältää toimintatapojen ja johtamisen kehittämisen sekä tiedontuotannon vahvistamisen lisäksi poliittisen sitouttamisen ja vaikuttamisen elementtejä. Jatkotutkimus- ja kehittämiskohteina voivat olla nuorten osallistaminen ja seudullisen nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittäminen.