Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttöliittymän käytettävyyden arviointi peleissä

Kaisamatti, Antti (2014)

 
Avaa tiedosto
Kaisamatti_Antti.pdf (1.773Mt)
Lataukset: 


Kaisamatti, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia käytettävyyttä ja sitä, mikä tekee videopelin käyttöliittymästä käytettävän. Käytettävyys on arvo, jota monet ohjelmistot kaipaavat, mutta kehitykseen monesti varataan vähän resursseja. Yksinkertaisesti sanottuna käytettävyys määrittää sen, kuinka helppoa tuotteen, järjestelmän tai minkä tahansa käyttöliittymän käyttäminen on. Käytettävyys koostuu ominaisuuksista, kuten opittavuus ja tehokkuus, jotka on oltava olla mitattavissa käytettävyystutkimuksen menetelmien avulla.

Käytettävyystutkimus keskittyy käytettävyyden arviointiin ja käytettävyysongelmien löytämiseen. Käytettävyystut-kimuksen menetelmät on suunniteltu työpohjaisia ohjelmistoja varten ja pelien käytettävyyden arvioinnissa ne ovat vasta yleistymässä. Peleissä käytettävyyden mittaaminen vaikeutuu arvaamattomien tilanteiden ja pelaajien vaihtelevan pelikäyttämisen vuoksi. Opinnäytetyössä on kerätty ne menetelmät, joista voi olla apuna videopelien käytettävyyden arvioinnissa ja pelitestauksessa.

Pelitestaus keskittyy vuoropohjaisen Civilization 5 -strategiapelin käyttöliittymän arviointiin. Pelitestauksessa viisi testihenkilöä pelasivat peliä ja heistä otettiin mittaustuloksia testin aikana. Pelaamisen aikana testihenkilöt suorittivat käyttöliittymän toimintoihin liittyviä tehtäviä. Työssä käytettyjä menetelmiä olivat katseenseuranta, käytettävyystestaus ja kyselylomakkeet. Menetelmien avulla saadusta informaatiosta luotiin käsitys pelin käyttöliittymän käytettävyydestä sekä löydettiin käytettävyysongelmia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste