Uskottavien fiktiivisten olentojen suunnittelu ja maalaus
Kauppinen, Tuire (2014)
Kauppinen, Tuire
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818942
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään uskottavien fiktiivisten olentojen suunnittelua ja maalaamista. Käytännön osiossa suunnitellaan ja maalataan kolme erilaista olentoa erilaisiin ympäristöihin.
Opinnäytetyön teoriaosuuden alussa tarkastellaan olentojen suunnitteluun liittyvää teoriaa sekä tutustutaan erilaisiin tapoihin kehittää uskottavia konsepteja. Suunnitteluosiossa painotetaan eläinten anatomian tuntemuksen tärkeyttä.
Maalausosuudessa käydään läpi perusasioita valoista, väreistä ja asettelusta sekä erilaisten pintojen ja materiaalien maalaamisesta. Osuudessa käsitellään myös digitaalisessa maalauksessa käytettävien siveltimien tekemistä ja muokkaamista. Työssä esitellyt tekniikat käsitellään yleisellä tasolla, koska yksittäisten ohjelmistojen ja työkalujen hallinta ei ole tämän työn kannalta tärkeää.
Käytännön osuuden kolmen erilaisen fiktiivisen olennon ideoinnissa, suunnittelussa ja maalaamisessa hyödynnettiin teoriaosuudessa esiteltyjä työskentelytapoja. Työn toteutukseen käytettiin Adobe Photoshopia sekä ilmaista Alchemy-ohjelmaa. Suunnittelu- ja maalausprosessit esitetään vaihe vaiheelta teoriaan tukeutuen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden alussa tarkastellaan olentojen suunnitteluun liittyvää teoriaa sekä tutustutaan erilaisiin tapoihin kehittää uskottavia konsepteja. Suunnitteluosiossa painotetaan eläinten anatomian tuntemuksen tärkeyttä.
Maalausosuudessa käydään läpi perusasioita valoista, väreistä ja asettelusta sekä erilaisten pintojen ja materiaalien maalaamisesta. Osuudessa käsitellään myös digitaalisessa maalauksessa käytettävien siveltimien tekemistä ja muokkaamista. Työssä esitellyt tekniikat käsitellään yleisellä tasolla, koska yksittäisten ohjelmistojen ja työkalujen hallinta ei ole tämän työn kannalta tärkeää.
Käytännön osuuden kolmen erilaisen fiktiivisen olennon ideoinnissa, suunnittelussa ja maalaamisessa hyödynnettiin teoriaosuudessa esiteltyjä työskentelytapoja. Työn toteutukseen käytettiin Adobe Photoshopia sekä ilmaista Alchemy-ohjelmaa. Suunnittelu- ja maalausprosessit esitetään vaihe vaiheelta teoriaan tukeutuen.