Pro-tukipisteen työntekijöiden näkemyksiä dialogisuudesta arjen asiakastyössä
Heugenhauser, Sarah (2014)
Heugenhauser, Sarah
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318220
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia dialogisuuden merkitystä Pro-tukipisteen arjen asiakastyössä. Tavoitteenani oli tuottaa uutta tietoa sekä näkökulmaa dialogisuudesta
Pro-tukipisteen työntekijöille. Sote-uudistuksen tuoma ajankohtainen keskustelu palveluiden kohdentamisesta sekä päivittämisestä mahdollistaa minulle hyvän tilaisuuden pohtia dialogisuuden merkitystä sosiaalialalla opinnäytetyössäni. Pro-tukipiste on seksi– ja erotiikkapalveluita myyville ihmisille tarkoitettu riippumaton kansalaisjärjestö. Toiminnan keskeinen periaate on seksityöntekijöiden hyvinvoinnin edistäminen, mikä toteutuu tarjoamalla monipuolisia palveluita asiakaslähtöisesti. Tässä opinnäytetyössä vertailin dialogisen vuorovaikutuksen näyttäytymistä etsivässä työssä, matalan kynnyksen palveluissa sekä yksilötyössä, jossa palveluohjaus on keskeisessä asemassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tiedonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua haastattelemalla viittä Pro-tukipisteen Helsingin toimipisteessä työskentelevää asiakastyön työntekijää. Tuloksista kävi ilmi, että dialoginen vuorovaikutus on erilaista eri työmenetelmissä. Etsivä työ koettiin haastavimmaksi dialogisen vuorovaikutuksen syntymisen näkökulmasta, jossa työntekijän kokemus sekä asiantuntijuus ovat merkittävässä asemassa. Matalan kynnyksen palveluissa merkittävimmäksi dialogiseen vuorovaikutukseen vaikuttavaksi tekijäksi koettiin turvallinen ympäristö, jossa korostuu vertaisuuden elementti. Yksilötyössä dialoginen vuorovaikutus toteutuu parhaiten, sillä luottamuksen rakentuminen nähtiin vuorovaikutuksen perustana. Opinnäytetyö tuotti uutta näkökulmaa dialogisuudesta Pro-tukipisteen arjen asiakastyöhön, koska aihetta ei ole käsitelty näin laajasti.
Pro-tukipisteen työntekijöille. Sote-uudistuksen tuoma ajankohtainen keskustelu palveluiden kohdentamisesta sekä päivittämisestä mahdollistaa minulle hyvän tilaisuuden pohtia dialogisuuden merkitystä sosiaalialalla opinnäytetyössäni. Pro-tukipiste on seksi– ja erotiikkapalveluita myyville ihmisille tarkoitettu riippumaton kansalaisjärjestö. Toiminnan keskeinen periaate on seksityöntekijöiden hyvinvoinnin edistäminen, mikä toteutuu tarjoamalla monipuolisia palveluita asiakaslähtöisesti. Tässä opinnäytetyössä vertailin dialogisen vuorovaikutuksen näyttäytymistä etsivässä työssä, matalan kynnyksen palveluissa sekä yksilötyössä, jossa palveluohjaus on keskeisessä asemassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tiedonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua haastattelemalla viittä Pro-tukipisteen Helsingin toimipisteessä työskentelevää asiakastyön työntekijää. Tuloksista kävi ilmi, että dialoginen vuorovaikutus on erilaista eri työmenetelmissä. Etsivä työ koettiin haastavimmaksi dialogisen vuorovaikutuksen syntymisen näkökulmasta, jossa työntekijän kokemus sekä asiantuntijuus ovat merkittävässä asemassa. Matalan kynnyksen palveluissa merkittävimmäksi dialogiseen vuorovaikutukseen vaikuttavaksi tekijäksi koettiin turvallinen ympäristö, jossa korostuu vertaisuuden elementti. Yksilötyössä dialoginen vuorovaikutus toteutuu parhaiten, sillä luottamuksen rakentuminen nähtiin vuorovaikutuksen perustana. Opinnäytetyö tuotti uutta näkökulmaa dialogisuudesta Pro-tukipisteen arjen asiakastyöhön, koska aihetta ei ole käsitelty näin laajasti.