Designerin perehdytystyökalut : perehdytysprosessin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin
Viitanen, Heli (2024)
Viitanen, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194729
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten työssä aloittavien designereiden perehdytysprosessia voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin designereiden tarpeita. Työ toteutettiin eräässä suomalaisessa asiantuntijaorganisaatiossa. Tavoitteena oli luoda tutkimuksen pohjalta konsepti, joka tukee työssä aloittavan designerin perehdytystä ja positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumista perehdytysvaiheessa.
Kehittämistyöhön sovellettiin erilaisia muotoilun menetelmiä ja työntekijäymmärrystä kerättiin haastatteluiden avulla designereiden esihenkilöiltä, vertaisverkostojen vetäjiltä sekä designereilta. Haastatteluissa keskeisimmiksi haasteiksi nykyperehdytyksen osalta nousivat tiedon suuri määrä, tiimitason vaihtelevat perehdytyskäytännöt, seurannan ja palautteenannon puutteet tiimitasolla, hybridi- ja etätyön vaikutus perehtymiseen ja verkostoitumiseen sekä perehdyttävien osapuolten vastuiden epäselvyydet. Perehdytystä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää toimivammaksi tiedon kiteyttämisen, tiimien perehdytyksen yhtenäistämisen sekä strukturoidumman kokonaisperehdytyksen avulla.
Designer-haastatteluiden keskeiset löydökset kiteytettiin perehtyjäpersooniksi ja perehtyjäpoluiksi. Työntekijäymmärryksen pohjalta kehitettiin konsepti designerin perehdytystyökaluista. Konsepti koostuu kolmesta työkalusta, joita ovat perehdytysprosessin ja vastuiden visualisointi, sidosryhmäkarttapohja sekä perehdytyspeli tiimeille.
Kehittämistyöhön sovellettiin erilaisia muotoilun menetelmiä ja työntekijäymmärrystä kerättiin haastatteluiden avulla designereiden esihenkilöiltä, vertaisverkostojen vetäjiltä sekä designereilta. Haastatteluissa keskeisimmiksi haasteiksi nykyperehdytyksen osalta nousivat tiedon suuri määrä, tiimitason vaihtelevat perehdytyskäytännöt, seurannan ja palautteenannon puutteet tiimitasolla, hybridi- ja etätyön vaikutus perehtymiseen ja verkostoitumiseen sekä perehdyttävien osapuolten vastuiden epäselvyydet. Perehdytystä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää toimivammaksi tiedon kiteyttämisen, tiimien perehdytyksen yhtenäistämisen sekä strukturoidumman kokonaisperehdytyksen avulla.
Designer-haastatteluiden keskeiset löydökset kiteytettiin perehtyjäpersooniksi ja perehtyjäpoluiksi. Työntekijäymmärryksen pohjalta kehitettiin konsepti designerin perehdytystyökaluista. Konsepti koostuu kolmesta työkalusta, joita ovat perehdytysprosessin ja vastuiden visualisointi, sidosryhmäkarttapohja sekä perehdytyspeli tiimeille.