Asiakasymmärryksen merkitys onnistuneelle asiakaskokemukselle : case Keudan työelämäyhteistyön johtaminen
Sinivuori, Elina (2024)
Sinivuori, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa asiakasymmärryksen sekä asiakaskokemuksen merkitys ja rooli toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän työelämäyhteistyössä, ja miten tätä kokonaisuutta tulisi johtaa. Tutkimus tehtiin opinnäytetyön tekijän oman organisaation Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan toimeksiannosta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Keudaan työelämäyhteistyön johtamismalli, joka toimii työkaluna koko organisaation asiakasymmärrykseen pohjautuvassa työelämäyhteistyössä. Johtamismallissa kuvattiin menetelmät ja keinot asiakasymmärryksen keräämiseen, eri toimijoiden roolit sekä erilaiset foorumit, jotka tukevat proaktiivista työelämäyhteistyötä. Mallissa hyödynnettiin työelämäkumppaneilta saatua tietoa niistä toiminnallisista tekijöistä, jotka vaikuttavat positiivisen asiakaskokemuksen syntymiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Keudaan työelämäyhteistyön johtamismalli, joka toimii työkaluna koko organisaation asiakasymmärrykseen pohjautuvassa työelämäyhteistyössä. Johtamismallissa kuvattiin menetelmät ja keinot asiakasymmärryksen keräämiseen, eri toimijoiden roolit sekä erilaiset foorumit, jotka tukevat proaktiivista työelämäyhteistyötä. Mallissa hyödynnettiin työelämäkumppaneilta saatua tietoa niistä toiminnallisista tekijöistä, jotka vaikuttavat positiivisen asiakaskokemuksen syntymiseen.