Benchmarking-matka Ruotsiin
Onatsu, Maarit; Saari, Riikka (2014)
Onatsu, Maarit
Saari, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää Benchmarking–matka Ruotsiin, jonka avulla selviää mitä naapurimaa tekee eritavalla ja mahdollisesti paremmin kuin me saadakseen norjalaiset matkailijat jäämään sinne.
Oulun Seudun matkailustrategian tavoitteena on kaksinkertaistaa norjalaisyöpyjien määrä vuoden 2012 tasosta. Tavoite on haasteellinen, sillä viime vuosina norjalaisten matkailijoiden määrä on vähentynyt koko Suomessa ja myös Oulussa. Jotta norjalaisten matkailijoiden määrä saadaan nousuun, tarvitaan tietoa mm. siitä miten Ruotsi markkinoi yrityksiään norjalaisille. Opinnäytetyön aihe on siis hyvin ajankohtainen.
Työn tulosten saamiseksi toteutettiin matka Ruotsiin toukokuussa 2014. Matkan aikana selvitettiin miten markkinointi ja mainonta toteutetaan naapurimassa Ruotsissa. Opintomatkalle osallistui Kajaanin ammattikorkeakoulun opettajia sekä matkailun koulutusohjelman opiskelijoita. Matkan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat tämän työn tekijät.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään Ruotsiin kohdistuvan Benchmarking-matkan suunnittelu-, toteutus ja arviointivaiheita, toiminnallisen opinnäytetyön teoriaa sekä Benchmarkingin teoriaa. Toiminnallinen osa koostuu matkan suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheiden toteutuksesta käytännössä.
Oulun Seudun matkailustrategian tavoitteena on kaksinkertaistaa norjalaisyöpyjien määrä vuoden 2012 tasosta. Tavoite on haasteellinen, sillä viime vuosina norjalaisten matkailijoiden määrä on vähentynyt koko Suomessa ja myös Oulussa. Jotta norjalaisten matkailijoiden määrä saadaan nousuun, tarvitaan tietoa mm. siitä miten Ruotsi markkinoi yrityksiään norjalaisille. Opinnäytetyön aihe on siis hyvin ajankohtainen.
Työn tulosten saamiseksi toteutettiin matka Ruotsiin toukokuussa 2014. Matkan aikana selvitettiin miten markkinointi ja mainonta toteutetaan naapurimassa Ruotsissa. Opintomatkalle osallistui Kajaanin ammattikorkeakoulun opettajia sekä matkailun koulutusohjelman opiskelijoita. Matkan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat tämän työn tekijät.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään Ruotsiin kohdistuvan Benchmarking-matkan suunnittelu-, toteutus ja arviointivaiheita, toiminnallisen opinnäytetyön teoriaa sekä Benchmarkingin teoriaa. Toiminnallinen osa koostuu matkan suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheiden toteutuksesta käytännössä.