Digitizing Chronic Care: Developing a New Service Model for Type 1 Diabetes Care
Iisalo, Hanna (2014)
Iisalo, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119503
Tiivistelmä
Kroonisen hoidon digitalisointi: Uuden palvelumallin kehittäminen tyypin 1 diabeteksen hoitoon
Suomessa kehitettiin ensimmäinen eTerveys strategia 1990-luvun puolivälissä. Siitä lähtien eTerveys palveluita on kehitetty teknologiavetoisesti kohti asiakaslähtöisiä palveluita ja ne mahdollistavat asiakkaan aktiivisen osallistumisen omahoitoon ja terveydentilan seurantaan. Asiakaslähtöisten omahoitopalveluiden käyttöönotto ja laajeneminen on tapahtunut hitaasti siitä huolimatta, että eTerveyden tuomat potentiaaliset säästöt ja terveyspalvelujen muutokset ovat huomattavat.
Satakunnan sairaanhoitopiiri tarjoaa terveyspalveluita noin 80000 diabetespotilaalle ja diabeteksen sekä lisäsairauksien hoidon arvioidaan olevan noin 15 % erikoissairaanhoidon kuluista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöinen palvelumalli tyypin 1 diabeteksen hoitoon Satakunnan sairaanhoitopiirissä, jotta tulevaisuudessa voitaisiin tarjota palveluita diabetespotilaiden määrän kasvaessa ja hoitohenkilökunnan vähentyessä eläkepoistuman myötä vuoteen 2020 mennessä.
Moniammatillisen hoitotiimin jäsenet ja potilaat, tässä tutkimuksessa kokemusasiantuntijat, osallistuivat työpajoihin ja kuvasivat CoCo Kosmos pelin avulla nykytilan ja hahmottivat uuden eTerveyteen perustuvan palvelumallin, jossa asiakas on aktiivinen omahoidon toteuttaja. Laadullisen analyysin menetelmin kehitettiin asiakaslähtöinen palvelumalli ja suunnitelma, jossa eTerveys on pääasiallinen palvelukanava mahdollistaen digitalisoidun, joustavamman ja tehokkaamman terveydenhoidon sekä tasa-arvoistaen terveyspalvelujen asiakkaan ja ammattilaisen rooleja.
Tulokset ilmentävät, että eTerveys on potilaalle samanarvoinen palvelukanava kuin puhelin tai vastaanotto. Tutkimuksessa kehitetty suunnitelma osoittaa palvelun sallivan asiakkaan aktiivisen osallistumisen omahoitoon ja mahdollisuuden suunnitella hoito jokapäiväisen elämän lähtökohdista. Tämä tulkittiin keinoksi ylläpitää jatkuvia ja korkealaatuisia palveluita Satakunnan sairaanhoitopiirissä lähitulevaisuudessa henkilökunnan vähentyessä ja jäädessä eläkkeelle.
Tässä tutkimuksessa kehitetty integroitu eTerveys palvelumalli voidaan käyttöönottaa tyypin 1 diabeteksen hoidossa ja pilotoida sen vaikutuksia lähitulevaisuudessa. Jatkotutkimuksessa tulisi selvittää paljonko palvelumalli vähentää vastaanottokäyntejä, puhelinsoittoja ja muuta vuorovaikutusta terveyspalveluntarjoajan kanssa. Lisäksi olisi tarpeellista tunnistaa palvelumallin hyödyllisyys ja käytettävyys muiden ei-tarttuvien tautien hoidossa ja siten parantaa asiakkaan vuorovaikutusta ja terveyspalvelujen tehokkuutta terveydenhuollon toimintayksiköissä Suomessa.
Asiasanat: asiakaslähtöinen palvelu, diabetes, digitalisaatio, hoidon laatu, omahoito, potilaan sitouttaminen, sähköinen asiointi, tarttumattomat taudit, terveyshyötymalli, yhteiskehittäminen
Suomessa kehitettiin ensimmäinen eTerveys strategia 1990-luvun puolivälissä. Siitä lähtien eTerveys palveluita on kehitetty teknologiavetoisesti kohti asiakaslähtöisiä palveluita ja ne mahdollistavat asiakkaan aktiivisen osallistumisen omahoitoon ja terveydentilan seurantaan. Asiakaslähtöisten omahoitopalveluiden käyttöönotto ja laajeneminen on tapahtunut hitaasti siitä huolimatta, että eTerveyden tuomat potentiaaliset säästöt ja terveyspalvelujen muutokset ovat huomattavat.
Satakunnan sairaanhoitopiiri tarjoaa terveyspalveluita noin 80000 diabetespotilaalle ja diabeteksen sekä lisäsairauksien hoidon arvioidaan olevan noin 15 % erikoissairaanhoidon kuluista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöinen palvelumalli tyypin 1 diabeteksen hoitoon Satakunnan sairaanhoitopiirissä, jotta tulevaisuudessa voitaisiin tarjota palveluita diabetespotilaiden määrän kasvaessa ja hoitohenkilökunnan vähentyessä eläkepoistuman myötä vuoteen 2020 mennessä.
Moniammatillisen hoitotiimin jäsenet ja potilaat, tässä tutkimuksessa kokemusasiantuntijat, osallistuivat työpajoihin ja kuvasivat CoCo Kosmos pelin avulla nykytilan ja hahmottivat uuden eTerveyteen perustuvan palvelumallin, jossa asiakas on aktiivinen omahoidon toteuttaja. Laadullisen analyysin menetelmin kehitettiin asiakaslähtöinen palvelumalli ja suunnitelma, jossa eTerveys on pääasiallinen palvelukanava mahdollistaen digitalisoidun, joustavamman ja tehokkaamman terveydenhoidon sekä tasa-arvoistaen terveyspalvelujen asiakkaan ja ammattilaisen rooleja.
Tulokset ilmentävät, että eTerveys on potilaalle samanarvoinen palvelukanava kuin puhelin tai vastaanotto. Tutkimuksessa kehitetty suunnitelma osoittaa palvelun sallivan asiakkaan aktiivisen osallistumisen omahoitoon ja mahdollisuuden suunnitella hoito jokapäiväisen elämän lähtökohdista. Tämä tulkittiin keinoksi ylläpitää jatkuvia ja korkealaatuisia palveluita Satakunnan sairaanhoitopiirissä lähitulevaisuudessa henkilökunnan vähentyessä ja jäädessä eläkkeelle.
Tässä tutkimuksessa kehitetty integroitu eTerveys palvelumalli voidaan käyttöönottaa tyypin 1 diabeteksen hoidossa ja pilotoida sen vaikutuksia lähitulevaisuudessa. Jatkotutkimuksessa tulisi selvittää paljonko palvelumalli vähentää vastaanottokäyntejä, puhelinsoittoja ja muuta vuorovaikutusta terveyspalveluntarjoajan kanssa. Lisäksi olisi tarpeellista tunnistaa palvelumallin hyödyllisyys ja käytettävyys muiden ei-tarttuvien tautien hoidossa ja siten parantaa asiakkaan vuorovaikutusta ja terveyspalvelujen tehokkuutta terveydenhuollon toimintayksiköissä Suomessa.
Asiasanat: asiakaslähtöinen palvelu, diabetes, digitalisaatio, hoidon laatu, omahoito, potilaan sitouttaminen, sähköinen asiointi, tarttumattomat taudit, terveyshyötymalli, yhteiskehittäminen