Vantaa Ducks markkinointisuunnitelma : brändin vahvistaminen yritysyhteistyön avulla
Porkka, Henrik (2024)
Porkka, Henrik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275348
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty vantaalaiselle lentopalloseura Vantaa Ducksille heidän toimeksiannostaan. Päätavoitteena tutkimuksessa oli tutkia vantaalaisten yritysten ajatuksia seurasta sekä urheiluun liittyvästä sponsoroinnista ja siitä saatavaa vastinetta. Tutkimuksella haluttiin selvittää myös Vantaa Ducksin tunnettavuutta.
Tutkimuksen viitekehys koostuu markkinoinnista, sponsoroinnista, vahvasta brändistä, ja ARPA-toimintamallista ja näihin liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen tutkimus ja siinä käytettiin hyväksi teemahaastatteluita. Haastatteluiden kohteena oli neljä yritystä, joista kaksi olivat nykyistä sponsoria ja kaksi muuta olivat Vantaan alueella toimivaa yritystä, jotka eivät tällä hetkellä toimi Vantaa Ducksin sponsoroijina.
Haastattelussa ilmeni, että seuran tuntemus on hyvin kaksijakoista, sillä nykyiset sponsorit olivat tuttuja Vantaa Ducksin kanssa jo ennen yhteistyötä. Kun taas kaksi muuta yritystä eivät olleet aikaisemmin kuulleetkaan Vantaa Ducksista. Lentopallo lajina on hyvin pieni ja paikallinen, jonka vuoksi tunnettavuuden rakentaminen on hieman vaikeampaa kuin suosi-tuimpien lajien kanssa. Sponsorien mielestä urheilun sponsorointi on tärkeää ja sitä pide-tään positiivisena asiana yrityksen kuvan kannalta. Yritysten sponsoroinnista haluama vastine on muuttunut pelkästä logosta vastineiden ja hyödyn saamiseksi.
Tutkimuksen viitekehys koostuu markkinoinnista, sponsoroinnista, vahvasta brändistä, ja ARPA-toimintamallista ja näihin liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen tutkimus ja siinä käytettiin hyväksi teemahaastatteluita. Haastatteluiden kohteena oli neljä yritystä, joista kaksi olivat nykyistä sponsoria ja kaksi muuta olivat Vantaan alueella toimivaa yritystä, jotka eivät tällä hetkellä toimi Vantaa Ducksin sponsoroijina.
Haastattelussa ilmeni, että seuran tuntemus on hyvin kaksijakoista, sillä nykyiset sponsorit olivat tuttuja Vantaa Ducksin kanssa jo ennen yhteistyötä. Kun taas kaksi muuta yritystä eivät olleet aikaisemmin kuulleetkaan Vantaa Ducksista. Lentopallo lajina on hyvin pieni ja paikallinen, jonka vuoksi tunnettavuuden rakentaminen on hieman vaikeampaa kuin suosi-tuimpien lajien kanssa. Sponsorien mielestä urheilun sponsorointi on tärkeää ja sitä pide-tään positiivisena asiana yrityksen kuvan kannalta. Yritysten sponsoroinnista haluama vastine on muuttunut pelkästä logosta vastineiden ja hyödyn saamiseksi.