Markkinointisuunnitelman laatiminen : case Hyvinvointi Eskola
Ruotanen, Marko (2024)
Ruotanen, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma Hyvinvointi Eskolalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hyvinvointi Eskolan kanssa. Yrityksellä ei ole ollut aikaisempaa pidempiaikaista markkinointisuunnitelmaa. Kilpailu hieronta-alalla on kasvanut usean vuoden aikana, joten yritys tarvitsi pitkäaikaisen ja uudenlaista näkökulmaa sisältävän markkinointisuunnitelman. Suunnitelma toi ulkopuolista näkökulmaa yrityksen markkinoinnin mahdollisuuksille. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä oli tärkeä tiedostaa yrityksen markkinoinnin nykyinen tilanne ja yrityksen resurssit, jotta markkinointisuunnitelmasta tuli käytännönläheinen ja helposti toteutettava yritykselle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia ja markkinointisuunnitelmaan liittyviä aihealueita, joista markkinointisuunnitelma koostui. Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää markkinointia käsitteenä ja markkinoinnin perusteita, edeten markkinointistrategiaan ja yrityksen brändiin. Teoriaosuuden käsitteet antoivat tietoa markkinoinnin kokonaisuudesta. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli ohjata lukijaa koko ajan paremmin tietoisuuteen, mikä on markkinointisuunnitelma ja miksi sellainen tehtiin. Markkinointisuunnitelma tehtiin toimeksiantajayrittäjää haastatellen, jolloin markkinointisuunnitelman pystyi kohdistamaan niin, että toimeksiantajayritys hyötyi markkinointisuunnitelmasta. Tutkimusaineistoa kerättiin SWOT-analyysillä ja keskusteluilla yrittäjän kanssa, jossa keskityttiin yrityksen nykyiseen markkinoinnin tilanteeseen. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä hyödynnettiin myös monipuolisesti markkinointiin liittyvää kirjallisuutta.
Markkinointisuunnitelmasta tuli selkeä ja helposti toteutettava. Markkinoinnin kustannustehokkuuteen oli ratkaisuna sosiaalinen media ja tämän eri kanavat ja keinot, joilla yrittäjä pystyy kohdistamaan markkinointia haluamalleen kohderyhmälle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia ja markkinointisuunnitelmaan liittyviä aihealueita, joista markkinointisuunnitelma koostui. Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää markkinointia käsitteenä ja markkinoinnin perusteita, edeten markkinointistrategiaan ja yrityksen brändiin. Teoriaosuuden käsitteet antoivat tietoa markkinoinnin kokonaisuudesta. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli ohjata lukijaa koko ajan paremmin tietoisuuteen, mikä on markkinointisuunnitelma ja miksi sellainen tehtiin. Markkinointisuunnitelma tehtiin toimeksiantajayrittäjää haastatellen, jolloin markkinointisuunnitelman pystyi kohdistamaan niin, että toimeksiantajayritys hyötyi markkinointisuunnitelmasta. Tutkimusaineistoa kerättiin SWOT-analyysillä ja keskusteluilla yrittäjän kanssa, jossa keskityttiin yrityksen nykyiseen markkinoinnin tilanteeseen. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä hyödynnettiin myös monipuolisesti markkinointiin liittyvää kirjallisuutta.
Markkinointisuunnitelmasta tuli selkeä ja helposti toteutettava. Markkinoinnin kustannustehokkuuteen oli ratkaisuna sosiaalinen media ja tämän eri kanavat ja keinot, joilla yrittäjä pystyy kohdistamaan markkinointia haluamalleen kohderyhmälle.