Tikettien luokitteleminen Efecte IT-palvelunhallintajärjestelmässä
Gul, Christopher; Mononen, Miika (2024)
Gul, Christopher
Mononen, Miika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403315471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403315471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan, Laurean tietohallinnon, IT-palvelunhallintajärjestelmän, Efecten, tiketöintiä. Kehitystyössä käsiteltiin IT-palveluhallintajärjestelmän tikettien luokituksia ja kategorioita.
Työssä arvioitiin nykyisen kategorialuettelon käytettävyyttä ja selkeyttä sekä kehitettiin sitä helppokäyttöisemmäksi käyttäen apuna ITIL-viitekehystä, joka kuvaa käytänteitä IT-alan hallintaan. Lopputuloksena saatiin teoreettinen kehitysehdotus tikettien kategorialuettelon uudistamista varten, jota Laurea voi hyödyntää osana palvelumuotoilun uudistustaan. Kehitysehdotus perustui ITIL-viitekehykseen sekä työntekijöiden omiin kokemuksiin järjestelmän käytettävyydestä Service Desk työssä.
Työssä arvioitiin nykyisen kategorialuettelon käytettävyyttä ja selkeyttä sekä kehitettiin sitä helppokäyttöisemmäksi käyttäen apuna ITIL-viitekehystä, joka kuvaa käytänteitä IT-alan hallintaan. Lopputuloksena saatiin teoreettinen kehitysehdotus tikettien kategorialuettelon uudistamista varten, jota Laurea voi hyödyntää osana palvelumuotoilun uudistustaan. Kehitysehdotus perustui ITIL-viitekehykseen sekä työntekijöiden omiin kokemuksiin järjestelmän käytettävyydestä Service Desk työssä.