Joensuun markkina-alueen potentiaali vähittäiskaupan kauppaketjulle
Hirvonen, Jani (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285418
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa niitä vähittäiskaupan kauppaketjuja, jotka eivät vielä toimi Joensuun alueella sekä tarkastella Joensuun toimivuutta näille markkina-alueena. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi mahdollisesti hyödyntää tutkimuksen tuloksia vuokraneuvottelujensa tukena.
Tavoitteena oli myös selvittää vähittäiskaupan kauppaketjujen yhteisiä tekijöitä eri myymäläpaikkavalinnoissa ja sitä, miksi brändien myymäläketjut ovat valinneet nykyiset sijaintinsa. Tarkoituksena oli lisäksi kuvata tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisten myymälöiden sijaintiin.
Opinäytetyön pääsääntöiseksi tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus, jonka ensimmäisessä vaiheessa luotiin havaintomatriisi. Havaintomatriisin avulla saatiin kartoitettua kauppakeskukset ja niistä pyrittiin löytämään toimeksiantajan profiiliin sopivat liikkeet. Tarkempaan tarkasteluun otettiin kolme eri vähittäiskaupan muotialan brändiä.
Opinäytetyön tulosten perusteella havaittiin, että erityisesti erään vähittäiskaupan muotibrändi voisi soveltua hyvin Joensuun markkina-alueelle. Myös toisella brändillä on mahdollisuus menestyä Joensuun markkina-alueella, tosin tietyin varauksin.
Tavoitteena oli myös selvittää vähittäiskaupan kauppaketjujen yhteisiä tekijöitä eri myymäläpaikkavalinnoissa ja sitä, miksi brändien myymäläketjut ovat valinneet nykyiset sijaintinsa. Tarkoituksena oli lisäksi kuvata tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisten myymälöiden sijaintiin.
Opinäytetyön pääsääntöiseksi tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus, jonka ensimmäisessä vaiheessa luotiin havaintomatriisi. Havaintomatriisin avulla saatiin kartoitettua kauppakeskukset ja niistä pyrittiin löytämään toimeksiantajan profiiliin sopivat liikkeet. Tarkempaan tarkasteluun otettiin kolme eri vähittäiskaupan muotialan brändiä.
Opinäytetyön tulosten perusteella havaittiin, että erityisesti erään vähittäiskaupan muotibrändi voisi soveltua hyvin Joensuun markkina-alueelle. Myös toisella brändillä on mahdollisuus menestyä Joensuun markkina-alueella, tosin tietyin varauksin.