Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Lainpelto, Aatu (2024)
Lainpelto, Aatu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403315472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403315472
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa markkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanaviin. Opinnäytetyöhön sisältyi vuosikellon toteutus yrityksen markkinointikampanjoiden ja sosiaalisen median sisällöntuotannon aikatauluttamiseksi. Osana opinnäytetyötä suunniteltiin myös sisältöehdotuksia sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Tarkoituksena oli luoda valmiudet sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa ja parantaa markkinoinnin suunnitelmallisuutta. Toimeksiantaja oli pääkaupunkiseudulla toimiva rengasalan pienyritys.
Tietoperusta rakentui sosiaalisen median markkinoinnin ympärille. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiin vaikuttavia trendejä asiakaskäyttäytymisen ja sosiaalisen median osalta. Tietoperustassa käsiteltiin myös sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinointia. Lisäksi toimeksiantajayrityksellä käytössä olevia sosiaalisen median kanavia käsiteltiin kanavan luonteen ja mainonnan näkökulmasta. Markkinoinnin mittareita ja seurantaa käsiteltiin myös tietoperustassa.
Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin benchmarking-tutkimusta ja net scouting-menetelmää. Benchmarking-tutkimus toteutettiin net scouting-menetelmällä tutkimalla valittujen yritysten sosiaalisen median julkaisuja. Benchmarking-tutkimukseen valittiin kolme yritystä, joista kaksi oli toimeksiantajayrityksen toimialalta. Kolmas yritys valittiin mukaan toiselta toimialalta rikastamaan tutkimusta. Tutkimuksen kohteena olevien yritysten sosiaalisen median julkaisuista pyrittiin löytämään toimeksiantajalle hyödyllisiä keinoja ja asioita.
Opinnäytetyön tuotoksena oli sisältömarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanaviin ja vuosikello sosiaalisen median markkinoinnin toimenpiteille. Sisältömarkkinointisuunnitelma rakentui benchmarking-tutkimuksen ja tietoperustan perusteella. Sisältömarkkinointisuunnitelma sisälsi julkaisuiden sisältöteemat, julkaisuiden julkaisuaikataulun ja sisältöehdotuksia sosiaalisen median kanaviin. Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello sisälsi toteutettavat markkinointikampanjat, markkinointikampanjoiden suunnittelun ja seurannan, sosiaalisen median sisällöntuotannon aikataulutuksen ja yritykselle tärkeät merkkipäivät. Tuotoksien avulla toimeksiantajayritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja vuosikelloa markkinoinnin aikatauluttamiseen ja suunnitteluun.
Tietoperusta rakentui sosiaalisen median markkinoinnin ympärille. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiin vaikuttavia trendejä asiakaskäyttäytymisen ja sosiaalisen median osalta. Tietoperustassa käsiteltiin myös sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinointia. Lisäksi toimeksiantajayrityksellä käytössä olevia sosiaalisen median kanavia käsiteltiin kanavan luonteen ja mainonnan näkökulmasta. Markkinoinnin mittareita ja seurantaa käsiteltiin myös tietoperustassa.
Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin benchmarking-tutkimusta ja net scouting-menetelmää. Benchmarking-tutkimus toteutettiin net scouting-menetelmällä tutkimalla valittujen yritysten sosiaalisen median julkaisuja. Benchmarking-tutkimukseen valittiin kolme yritystä, joista kaksi oli toimeksiantajayrityksen toimialalta. Kolmas yritys valittiin mukaan toiselta toimialalta rikastamaan tutkimusta. Tutkimuksen kohteena olevien yritysten sosiaalisen median julkaisuista pyrittiin löytämään toimeksiantajalle hyödyllisiä keinoja ja asioita.
Opinnäytetyön tuotoksena oli sisältömarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanaviin ja vuosikello sosiaalisen median markkinoinnin toimenpiteille. Sisältömarkkinointisuunnitelma rakentui benchmarking-tutkimuksen ja tietoperustan perusteella. Sisältömarkkinointisuunnitelma sisälsi julkaisuiden sisältöteemat, julkaisuiden julkaisuaikataulun ja sisältöehdotuksia sosiaalisen median kanaviin. Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello sisälsi toteutettavat markkinointikampanjat, markkinointikampanjoiden suunnittelun ja seurannan, sosiaalisen median sisällöntuotannon aikataulutuksen ja yritykselle tärkeät merkkipäivät. Tuotoksien avulla toimeksiantajayritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja vuosikelloa markkinoinnin aikatauluttamiseen ja suunnitteluun.