Yli 50-vuotiaiden mieltymykset lineaarisen television mainontaan
Hujanen, Tytti (2024)
Hujanen, Tytti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035583
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälainen lineaarisen television mainonta kiinnostaa yli 50-vuotiaita. Tutkimuksessa pureuduttiin myös siihen, että minkälaiset mainokset herättävät ostotarpeen ja tutkivatko katsojat mainostettavaa tuotetta tai palvelua tarkemmin.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-alustaa käyttäen ja sitä jaettiin eri sosiaalisen median kanavia pitkin mahdollisimman monelle. Kyselyyn saatiin 119 vastausta. Kyselyn avoimiin kysymyksiin vastasi lähes jokainen vastaaja, jonka takia tuloksien saanti oli helpompaa. Kyselyä ei tarvinnut pitää viikkoa pidempään auki, sillä tuloksissa todettiin kyllääntyminen, eli vastaukset alkoivat toistamaan itseään.
Tutkimuksessa oli mahdollista tehdä kyselyn tulosten avulla johtopäätöksiä. Kyselyn vastauksista pystyttiin tulkitsemaan, että yli 50-vuotiaiden mielestä kiinnostavia ominaisuuksia televisiomainoksille ovat esimerkiksi hyvä musiikki, huumori ja tarinallisuus. Osa vastaajista piti lyhyistä ja tiiviistä mainoksista. Voidaan myös todeta, että yli 50-vuotiaiden ostotarpeen heräämiseen vaikuttaa jokseenkin tuotteen tai palvelun hinta ja ajankohtaisuus. Kyseinen ikäluokka ei juurikaan lähde tutkimaan mainoksessa nähtyä tuotetta tai palvelua ainakaan välittömästi.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-alustaa käyttäen ja sitä jaettiin eri sosiaalisen median kanavia pitkin mahdollisimman monelle. Kyselyyn saatiin 119 vastausta. Kyselyn avoimiin kysymyksiin vastasi lähes jokainen vastaaja, jonka takia tuloksien saanti oli helpompaa. Kyselyä ei tarvinnut pitää viikkoa pidempään auki, sillä tuloksissa todettiin kyllääntyminen, eli vastaukset alkoivat toistamaan itseään.
Tutkimuksessa oli mahdollista tehdä kyselyn tulosten avulla johtopäätöksiä. Kyselyn vastauksista pystyttiin tulkitsemaan, että yli 50-vuotiaiden mielestä kiinnostavia ominaisuuksia televisiomainoksille ovat esimerkiksi hyvä musiikki, huumori ja tarinallisuus. Osa vastaajista piti lyhyistä ja tiiviistä mainoksista. Voidaan myös todeta, että yli 50-vuotiaiden ostotarpeen heräämiseen vaikuttaa jokseenkin tuotteen tai palvelun hinta ja ajankohtaisuus. Kyseinen ikäluokka ei juurikaan lähde tutkimaan mainoksessa nähtyä tuotetta tai palvelua ainakaan välittömästi.