Työhyvinvoinnin lisääminen varhaiskasvatuksessa : tunnista, ymmärrä, vaikuta
Nykänen, Johanna; Perhiö, Sina (2024)
Nykänen, Johanna
Perhiö, Sina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035622
Tiivistelmä
Suomalainen varhaiskasvatus on murrosvaiheessa ja alalla tapahtuvat muutokset vaikuttavat työntekijöiden työhyvinvointiin. Työhyvinvointi on itsessään muuttuva tila, johon vaikuttavat työntekijän oma motivaatio ja voimavarat. Varhaiskasvatuksen työhyvinvointia ei ole kuitenkaan riittävästi tutkittu, joten on tärkeää tuoda esille työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä organisaatio-, esihenkilö- että työntekijätasolla. Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea varhaiskasvatuksen työntekijöiden ymmärrystä työhyvinvoinnista ja auttaa lisäämään omia vaikutusmahdollisuuksia sen parantamiseen. Tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston haku suoritettiin Finna.fi ja LAB-primo tietokannoista lokakuussa 2023. Valittua aineistoa analysoitiin ja vertailtiin keskenään. Opinnäytetyötä varten käytiin läpi laajasti erilaisia lähteitä tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi.
Tutkimuksesta tulee ilmi, että varhaiskasvatuksen työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa. Työntekijöiden ja esihenkilön välinen kommunikaatio koetaan tärkeäksi, jotta työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä voidaan tuoda rakentavasti esille. Näin niihin voidaan vaikuttaa sekä yksilö- että yhteisötasolla. Jokaisessa yhteisössä vaikuttavat omat, yksilölliset tekijät. Positiivisten asioiden esiin nostaminen ja niihin panostaminen ovat loistavia ratkaisuja työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston haku suoritettiin Finna.fi ja LAB-primo tietokannoista lokakuussa 2023. Valittua aineistoa analysoitiin ja vertailtiin keskenään. Opinnäytetyötä varten käytiin läpi laajasti erilaisia lähteitä tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi.
Tutkimuksesta tulee ilmi, että varhaiskasvatuksen työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa. Työntekijöiden ja esihenkilön välinen kommunikaatio koetaan tärkeäksi, jotta työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä voidaan tuoda rakentavasti esille. Näin niihin voidaan vaikuttaa sekä yksilö- että yhteisötasolla. Jokaisessa yhteisössä vaikuttavat omat, yksilölliset tekijät. Positiivisten asioiden esiin nostaminen ja niihin panostaminen ovat loistavia ratkaisuja työhyvinvoinnin lisäämiseksi.