Mielenterveys- ja päihdetyö perusterveydenhuollossa : palveluprosessin uudistaminen
Weppling, Heidi (2024)
Weppling, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404065875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404065875
Tiivistelmä
Mielenterveys- ja päihdehäiriöt ovat nousseet suureksi kansanterveydelliseksi haasteeksi Suomessa. Tämä näkyy myös terveyspalvelujen käytön lisääntymisenä ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen kuormittumisena.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli parantaa ja yhdenmukaistaa yhteistyöorganisaation mielenterveys- ja päihdepalveluja, jotta asiakkaiden hoitoon pääsy tarvitsemiensa palvelujen piiriin olisi oikea-aikaista ja sujuvaa, ja hoito olisi tarkoituksenmukaista ja vaikuttavaa. Tavoitteena oli myös toimivan prosessin kautta lisätä hoitohenkilöstön hyvinvointia. Tutkimuksessa kuvattiin asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan kokemuksia uudistetusta mielenterveys- ja päihdeprosessista ja esitettiin tulosten perusteella kehittämisehdotuksia toimintamalliin.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena ja tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin asiakaskyselyn ja hoitohenkilökunnan teemahaastatteluiden avulla.
Aineistosta nousivat esiin asiakkaiden tyytyväisyys hoitoon pääsyyn, lähipalveluun ja hoitosuhteeseen psykiatristen sairaanhoitajien kanssa. Luottamus ja pysyvyys nousivat teemoina toistuvasti esiin. Hoitohenkilökunta koki painetta työmäärästä mutta sai voimaa työhön työyhteisöstä, jossa konsultaatiokynnys on matala ja yhteistyö sujuvaa.
Kehittämisehdotukset liittyvät hoitohenkilökunnan koulutuksellisiin asioihin sekä riittävän henkilöstöresurssin turvaamiseen. Asiakkaat tarvitsevat lisää tiedotusta ja kannustusta digitaalisten työkalujen käyttöön. Tulevaisuuden näkökohtana on myös etä- ja liikkuvien palvelujen kehittäminen yhdessä asiakaslähtöisyys säilyttäen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli parantaa ja yhdenmukaistaa yhteistyöorganisaation mielenterveys- ja päihdepalveluja, jotta asiakkaiden hoitoon pääsy tarvitsemiensa palvelujen piiriin olisi oikea-aikaista ja sujuvaa, ja hoito olisi tarkoituksenmukaista ja vaikuttavaa. Tavoitteena oli myös toimivan prosessin kautta lisätä hoitohenkilöstön hyvinvointia. Tutkimuksessa kuvattiin asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan kokemuksia uudistetusta mielenterveys- ja päihdeprosessista ja esitettiin tulosten perusteella kehittämisehdotuksia toimintamalliin.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena ja tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin asiakaskyselyn ja hoitohenkilökunnan teemahaastatteluiden avulla.
Aineistosta nousivat esiin asiakkaiden tyytyväisyys hoitoon pääsyyn, lähipalveluun ja hoitosuhteeseen psykiatristen sairaanhoitajien kanssa. Luottamus ja pysyvyys nousivat teemoina toistuvasti esiin. Hoitohenkilökunta koki painetta työmäärästä mutta sai voimaa työhön työyhteisöstä, jossa konsultaatiokynnys on matala ja yhteistyö sujuvaa.
Kehittämisehdotukset liittyvät hoitohenkilökunnan koulutuksellisiin asioihin sekä riittävän henkilöstöresurssin turvaamiseen. Asiakkaat tarvitsevat lisää tiedotusta ja kannustusta digitaalisten työkalujen käyttöön. Tulevaisuuden näkökohtana on myös etä- ja liikkuvien palvelujen kehittäminen yhdessä asiakaslähtöisyys säilyttäen.
