Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luontosuhteen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa - Metsäpedagogiikkaa toiminnallisten korttien avulla

Helenius, Sonja; Purmonen, Paula (2024)

 
Avaa tiedosto
Helenius_Purmonen.pdf (3.609Mt)
Luontosuhteen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa - metsapedagogiikkaa toiminnallisten korttien avulla.pdf (21.08Mt)
Lataukset: 


Helenius, Sonja
Purmonen, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035635
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön avulla oli tavoitteena selvittää, kuinka metsäpedagogiikkaa voidaan lisätä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Ulkona oppiminen ja erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen ovat osa varhaiskasvatuksen arkea. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettinen työväline varhaiskasvatuksen ammattilaisten käyttöön, jotta ulkona tehtävää opetus- ja kasvatustyötä voitaisiin rikastuttaa. Tämä kehittämistyö tarjosi mahdollisuuden käytännön työkalun luomiseen, joka tukee metsäpedagogiikan toteuttamista varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä kahdessa Vantaan varhaiskasvatuksen toimintayksikössä. Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Tämä menetelmä mahdollisti käytännönläheisen ja käyttäjälähtöisen lähestymistavan kehittämistyöhön, joka perustui työyhteisön tarpeisiin ja pedagogisiin tavoitteisiin. Työvälineeksi valikoitui pedagogisesti suunnitellut toimintakortit, joiden avulla voidaan tukea ja lisätä metsäpedagogiikan käyttämistä varhaiskasvatuksessa. Suunnittelussa käytettiin työyhteisössä käytyjä keskusteluja ja havaintoja kehittämistyön tarpeellisuudesta. Toimintakorttien sisältö valikoitui Vantaan varhaiskasvatuksen pedagogisessa viitekehyksessä mainittujen oppimisalueiden mukaisesti. Oma ammatillinen kehittymisemme aiheen ympärillä nousi myös yhdeksi kehittämistyömme tavoitteeksi.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin varhaiskasvatussuunnitelmaa, laaja-alaista osaamista, ympäristökasvatusta sekä lain velvoittavuutta alalla toimimiseen. Teoriaosuuden keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, oppimisen alueet, ulkona oppiminen ja monipuoliset oppimisympäristöt.

Toimintakortteja testattiin kahdessa eri varhaiskasvatuksen yksikössä korttien luomisvaiheessa, jonka aikana kerättiin jatkuvaa palautetta sekä henkilökunnalta että lapsilta. Loppupalaute kerättiin kirjallisesti ja anonyymisti kyselylomakkeen avulla. Kehittämistyön tuloksena havaittiin, että toimintakortit ovat tehokas työkalu metsäpedagogiikan integroimiseksi varhaiskasvatuksen arkeen. Nämä toimintakortit huomioivat pedagogisen viitekehyksen eri oppimisen alueet ja vastasivat työyhteisöjen esiin nostamiin tarpeisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste