TikTok osana kosmetiikkaverkkokaupan markkinointia opas TikTok-markkinointiin
Turkia, Verna (2024)
Turkia, Verna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä TikTokin rooliin markkinoinnissa, avustaa toimeksiantajaa digimarkkinoinnin edistämisessä sekä koota opas TikTok-markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kotimainen kosmetiikkaverkkokauppa Oletkaunis.fi. Työssä käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, videoita markkinoinnin muotona sekä TikTokin eri mahdollisuuksia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui sosiaalista mediaa, verkkokauppamarkkinoita ja markkinoinnin eri osa-alueita käsittelevästä kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä, kuten artikkeleista ja tutkimuksista. TikTokin ollessa melko uusi sovellus, sitä käsittelevää kirjallisuutta oli vielä niukasti saatavilla. Samoja lähteitä hyödynnettiin oppaan kokoamisessa.
Toiminnallisena osuutena oli koota kohdeyritys Oletkaunis.fi -kosmetiikkaverkkokaupalle opas TikTok-markkinoinnin kehittämiseen. Teoreettisen viitekehyksen aiheista markkinoinnin kehittämisen kannalta oleellisimpia aiheita käsiteltiin oppaassa. Opas tarjosi käytännön vinkkejä kohdeyritykselle esimerkiksi sisällöntuotannosta, oman yhteisön rakentamisesta sekä trendien hyödyntämisestä osana markkinointia TikTokissa. Opas toteutettiin Canvalla, joka on graafisen suunnittelun työkalu. Opasta koottaessa otettiin huomioon sen visuaalisuus, informatiivisuus ja helppokäyttöisyys mobiiliversiossa onnistuneen käyttökokemuksen aikaansaamiseksi. Opas koottiin yleisellä tasolla käyttäen esimerkkejä kohdeyrityksestä ja kauneudenhoitoalalta. Opinnäytetyöhön onnistuttiin kokoamaan hyödyllistä ja monipuolista sisältöä, joka tuo lisäarvoa kohdeyrityksen TikTok-markkinointiin.
Toiminnallisena osuutena oli koota kohdeyritys Oletkaunis.fi -kosmetiikkaverkkokaupalle opas TikTok-markkinoinnin kehittämiseen. Teoreettisen viitekehyksen aiheista markkinoinnin kehittämisen kannalta oleellisimpia aiheita käsiteltiin oppaassa. Opas tarjosi käytännön vinkkejä kohdeyritykselle esimerkiksi sisällöntuotannosta, oman yhteisön rakentamisesta sekä trendien hyödyntämisestä osana markkinointia TikTokissa. Opas toteutettiin Canvalla, joka on graafisen suunnittelun työkalu. Opasta koottaessa otettiin huomioon sen visuaalisuus, informatiivisuus ja helppokäyttöisyys mobiiliversiossa onnistuneen käyttökokemuksen aikaansaamiseksi. Opas koottiin yleisellä tasolla käyttäen esimerkkejä kohdeyrityksestä ja kauneudenhoitoalalta. Opinnäytetyöhön onnistuttiin kokoamaan hyödyllistä ja monipuolista sisältöä, joka tuo lisäarvoa kohdeyrityksen TikTok-markkinointiin.