Henkilöturvallisuus tiekaiteiden asennuksessa
Samiola, Lauri (2024)
Samiola, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045693
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia henkilöturvallisuusriskejä tiekaiteiden asennuksessa ja kehittää tehokkaita riskienhallintamenetelmiä Railtech Oy:lle, joka on tiekaiteiden asennuspalveluja tarjoava yritys. Tutkimus keskittyy työntekijöiden, sidosryhmien ja sivullisten fyysiseen turvallisuuteen.
Opinnäytetyön tietoperustana käytän ISO 31000-riskienhallintastandardia, työturvallisuuslakia, Elinkeinoelämän Keskusliiton työturvallisuusmallia, sekä muuta yleisesti työturvallisuuteen ja aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta ja materiaalia. Tutkimuksen aikana haastateltiin tiekaiteiden asennuksen ammattilaisia, jotta saatiin perusteellinen ymmärrys alan riskeistä. Haastattelut tarjosivat syvällistä tietoa ja kokemusperäistä näkemystä riskien tunnistamisesta ja hallinnasta. Lisäksi järjestettiin potentiaalisten ongelmien analyysiin (POA). Kirjallisuuskatsaus keskittyi aiempiin tutkimuksiin, lainsäädäntöön, työturvallisuusstandardeihin ja parhaisiin käytäntöihin alalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi riskikartoitus, joka auttaa Railtech Oy:tä tunnistamaan ja hallitsemaan henkilöturvallisuusriskejä, jotka liittyvät tiekaiteiden asennustyöhön. Riskikartan avulla yritys voi kehittää turvallisuusprosessejaan, kouluttaa henkilöstöään ja varmistaa turvallisemman työympäristön kaikille osapuolille. Lisäksi tulokset voivat toimia perustana riskienhallintajärjestelmälle, jota yritys voi käyttää tulevaisuudessa turvallisuutensa seuraamiseen ja parantamiseen. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa ja konkreettisia suosituksia henkilöturvallisuuden parantamiseksi tiekaiteiden asennuksessa. Se auttaa Railtech Oy:tä suojelemaan työntekijöidensä terveyttä ja turvallisuutta sekä vähentämään tapaturmien ja vahinkojen todennäköisyyttä. Tutkimustulokset voivat olla hyödyllisiä myös muille alan toimijoille ja edistää turvallisuuden yleistä paranemista alalla.
Opinnäytetyön tietoperustana käytän ISO 31000-riskienhallintastandardia, työturvallisuuslakia, Elinkeinoelämän Keskusliiton työturvallisuusmallia, sekä muuta yleisesti työturvallisuuteen ja aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta ja materiaalia. Tutkimuksen aikana haastateltiin tiekaiteiden asennuksen ammattilaisia, jotta saatiin perusteellinen ymmärrys alan riskeistä. Haastattelut tarjosivat syvällistä tietoa ja kokemusperäistä näkemystä riskien tunnistamisesta ja hallinnasta. Lisäksi järjestettiin potentiaalisten ongelmien analyysiin (POA). Kirjallisuuskatsaus keskittyi aiempiin tutkimuksiin, lainsäädäntöön, työturvallisuusstandardeihin ja parhaisiin käytäntöihin alalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi riskikartoitus, joka auttaa Railtech Oy:tä tunnistamaan ja hallitsemaan henkilöturvallisuusriskejä, jotka liittyvät tiekaiteiden asennustyöhön. Riskikartan avulla yritys voi kehittää turvallisuusprosessejaan, kouluttaa henkilöstöään ja varmistaa turvallisemman työympäristön kaikille osapuolille. Lisäksi tulokset voivat toimia perustana riskienhallintajärjestelmälle, jota yritys voi käyttää tulevaisuudessa turvallisuutensa seuraamiseen ja parantamiseen. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa ja konkreettisia suosituksia henkilöturvallisuuden parantamiseksi tiekaiteiden asennuksessa. Se auttaa Railtech Oy:tä suojelemaan työntekijöidensä terveyttä ja turvallisuutta sekä vähentämään tapaturmien ja vahinkojen todennäköisyyttä. Tutkimustulokset voivat olla hyödyllisiä myös muille alan toimijoille ja edistää turvallisuuden yleistä paranemista alalla.