Yhteisöohjaajat oppilaiden tunnetaitoja vahvistamassa
Luoti, Johanna; Pulkkinen, Kiia (2024)
Luoti, Johanna
Pulkkinen, Kiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055788
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yhteisöohjaajien työnkuvaa ja heidän käyttämiään keinoja oppilaiden tunnetaitojen vahvistamisessa. Opinnäytetyö keskittyi yhteisöohjaajien rooliin osana ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä kouluissa ja pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: "Minkälainen on yhteisöohjaajien työnkuva?" ja "Millaisia keinoja yhteisöohjaajat hyödyntävät oppilaiden tunnetaitojen vahvistamisessa?". Opinnäytetyön toimeksiantajana oli keskikokoinen kaupunki Uudellamaalla. Teoreettinen viitekehys muodostui ennaltaehkäisevästä lastensuojelusta, opiskeluhuollosta, tunnetaidoista ja sosiaalialan asiantuntijuudesta kouluympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelut. Haastatteluihin osallistui kahdesta koulusta yhteensä kaksi yhteisöohjaajaa ja neljä opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Haastateltavat kuvailivat yhteisöohjaajien monipuolista ja tärkeää roolia kouluyhteisössä. Tulokset osoittivat, että yhteisöohjaajien työnkuvaan kuuluivat oppilaiden kohtaaminen, kouluympäristön viihtyvyyden edistäminen, monialainen yhteistyö ja työnkuvan kehittäminen. Yhteisöohjaajien keskeisenä tehtävänä nähtiin oppilaiden tunnetaitojen tukeminen. Haastatteluissa ilmeni, että yhteisöohjaajat hyödynsivät työssään sekä yhteisöllisiä että yksilöllisiä keinoja, kuten välitunti- ja kerhotoimintaa sekä tunnetaitomateriaaleja. Yhteisöohjaajien rooli koettiin merkittävänä oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä, koska opettajien resurssit siihen nähtiin riittämättöminä. Opinnäytetyö tarjoaa näkökulman yhteisöohjaajien työnkuvaan ja tunnetaitojen vahvistamiseen ammattilaisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelut. Haastatteluihin osallistui kahdesta koulusta yhteensä kaksi yhteisöohjaajaa ja neljä opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Haastateltavat kuvailivat yhteisöohjaajien monipuolista ja tärkeää roolia kouluyhteisössä. Tulokset osoittivat, että yhteisöohjaajien työnkuvaan kuuluivat oppilaiden kohtaaminen, kouluympäristön viihtyvyyden edistäminen, monialainen yhteistyö ja työnkuvan kehittäminen. Yhteisöohjaajien keskeisenä tehtävänä nähtiin oppilaiden tunnetaitojen tukeminen. Haastatteluissa ilmeni, että yhteisöohjaajat hyödynsivät työssään sekä yhteisöllisiä että yksilöllisiä keinoja, kuten välitunti- ja kerhotoimintaa sekä tunnetaitomateriaaleja. Yhteisöohjaajien rooli koettiin merkittävänä oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä, koska opettajien resurssit siihen nähtiin riittämättöminä. Opinnäytetyö tarjoaa näkökulman yhteisöohjaajien työnkuvaan ja tunnetaitojen vahvistamiseen ammattilaisen näkökulmasta.