Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdytyksen kehittäminen mobiiliratkaisulla ja pelillistämisellä – Case Nordic Sales Crew Oy

Harju, Julia; Kankaanpää, Ville; Lindgren-Narinen, Ida; Töykkälä, Janne; Vuorensyrjä, Sini (2024)

 
Avaa tiedosto
Harju_Kankaanpaa_Lindgren-Narinen_Toykkala_Vuorensyrja.pdf (2.894Mt)
Lataukset: 


Harju, Julia
Kankaanpää, Ville
Lindgren-Narinen, Ida
Töykkälä, Janne
Vuorensyrjä, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055809
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi Nordic Sales Crew Oy:n uusille työntekijöille suunnatun digitaalisen esiperehdytys- ja perehdytystyökalun kehittämiseen, hyödyntäen pelillistämisen elementtejä mobiiliratkaisussa. Työ pyrki parantamaan uusien tulokkaiden siirtymäkokemusta työpaikan vastaanottamisesta ensimmäisiin työpäiviin, vähentäen henkilöstön vaihtuvuutta ja lisäten tuottavuusastetta ensimmäisen kymmenen päivän aikana. Opinnäytetyö pohjautui Nordic Sales Crew Oy:n antamaan toimeksiantoon. Kehitystehtävää lähestyttiin Design Sprint -menetelmän avulla, mikä mahdollisti nopean prototyypin kehittämisen ja välittömän haastatteluiden kautta saadun palautteen.

Tämän työn teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen perehdytyskäytännöistä, pelillistämisen teorioista ja käyttäjäkokemuksen (UX) suunnittelusta. Menetelmällisesti projekti sisälsi laadullista tutkimusta haastattelujen ja olemassa olevien digitaalisten ratkaisujen vertailuanalyysin kautta.

Tuotoksena oli mobiilisovelluksen prototyyppi, joka pelillisti perehdytysprosessin. Sovellus kannusti osallistumiseen interaktiivisten oppimismoduulien kautta, jotka käsittelevät yrityskulttuuria ja roolikohtaista tietämystä. Työkalun tehokkuutta arvioitiin käyttäjätestauksen avulla, mikä tuotti oivalluksia käytettävyydestä ja sitoutumisesta.

Yhteenvetona prototyyppi osoitti potentiaalia esiperehdytyskokemuksen parantamiseen. Jatkuvaa parantamista suositeltiin kuitenkin erityisesti pelillistämisen elementtien räätälöinnissä erilaisten käyttäjäprofiilien mukaiseksi ja esiperehdytysajan hyödyntämisen maksimoimiseksi työntekijöiden sitouttamisessa.
 
This thesis was focusing on the development of a digital pre-orientation and orientation tool for new employees at Nordic Sales Crew Oy, utilizing elements of gamification through a mobile solution. The initiative was aiming to enhance the transition experience for newcomers from job acceptance to their initial days at work, increasing the retention and productivity rates during the first 10 days. The initiative was based on an assignment given by Nordic Sales Crew. The development task was approached by using the Design Sprint method, enabling rapid prototyping and immediate feedback implementation.

The theoretical framework underpinning this work was drawing on literature about onboarding practices, gamification theories, and user experience (UX) design. The project approach involved getting to know the customers through interviews and comparative analyses of exist- ing digital tools.

The output was a prototype of a mobile application that gamified the onboarding process, encouraging engagement through interactive learning modules about company culture and role-specific knowledge. The effectiveness of the tool was assessed by user testing, yielding insights into usability and engagement.

In conclusion, the prototype demonstrated potential for enhancing the pre-onboarding experience. However, continuous improvement was recommended, particularly in customizing the gamification elements to align with diverse user profiles and maximizing the utility of pre- onboarding time for employee engagement.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste