Pankin rooli rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä
Nieminen, Emilia (2024)
Nieminen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075889
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan pankkien roolia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. Tavoitteena on avata lukijalle taustat, jonka takia pankeilla on velvollisuus toimia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäjänä ja kerrotaan merkittävimmistä tahoista, jotka asettavat finanssilaitoksille erilaisia konkreettisia toimia tehtäväksi ja millaisia nämä toimet ovat. Käsittelen myös sanktioita, joita finanssilaitokset voivat saada, mikäli näitä ohjeistuksia ja toimia ei noudateta. Kansainvälisellä tasolla riskiperusteinen arviointi on lisääntynyt ja se esiintyykin konkreettisena toimena myös tehtävissä, joita finanssilaitosten tulee vuosittain toimittaa valvovalle viranomaiselle. Riskiperusteista arviointia ja lähestymistapaa käsitellään laajasti tässä opinnäytetyössä.
Tietoperustana on pääasiallisesti lainoppi. Opinnäytetyössä käsitellään aihetta lakien ja sääntelyn näkökulmasta. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään erilaisia huijauksia, joita pankkien asiakkaat kohtaavat. Näiden esimerkkien näkökulmasta esittelen kuinka rahanpesu ja terrorismin rahoittaminen konkreettisesti näkyy pankkitoimihenkilöiden työssä. Työn lopussa käsitellään myös mahdollisia sanktioita, joita pankeille voidaan asettaa, mikäli he ovat osallisena näissä tilanteissa, tai mistä asiakas voidaan tuomita, mikäli hän harjoittaa rahanpesua tai terrorismin rahoittamista tietoisesti.
Tuloksena on monia merkittäviä tahoja, jotka osallaan asettavat finanssilaitoksille toiminta-ohjeita ja velvoittavia säädöksiä. Näitä on sekä kansainvälisesti sekä Suomen sisällä. Rikolliset keksivät jatkuvasti uusia keinoja harjoittaa rahanpesua ja terrorismin rahoittamista, ja sääntelyä asettavien toimijoiden tulee kehittää uusia keinoja, jotta rikolliset eivät saa rikollisesti hankittuja varoja osaksi laillista rahoitusjärjestelmää taikka niiden kautta välitettyä varoja terrorismin rahoittamiseen. Tämä näkyy pankkien toiminnassa sääntelyn kiristymisenä sekä riskiperusteisen arvioinnin merkityksen kasvamisena.
Tietoperustana on pääasiallisesti lainoppi. Opinnäytetyössä käsitellään aihetta lakien ja sääntelyn näkökulmasta. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään erilaisia huijauksia, joita pankkien asiakkaat kohtaavat. Näiden esimerkkien näkökulmasta esittelen kuinka rahanpesu ja terrorismin rahoittaminen konkreettisesti näkyy pankkitoimihenkilöiden työssä. Työn lopussa käsitellään myös mahdollisia sanktioita, joita pankeille voidaan asettaa, mikäli he ovat osallisena näissä tilanteissa, tai mistä asiakas voidaan tuomita, mikäli hän harjoittaa rahanpesua tai terrorismin rahoittamista tietoisesti.
Tuloksena on monia merkittäviä tahoja, jotka osallaan asettavat finanssilaitoksille toiminta-ohjeita ja velvoittavia säädöksiä. Näitä on sekä kansainvälisesti sekä Suomen sisällä. Rikolliset keksivät jatkuvasti uusia keinoja harjoittaa rahanpesua ja terrorismin rahoittamista, ja sääntelyä asettavien toimijoiden tulee kehittää uusia keinoja, jotta rikolliset eivät saa rikollisesti hankittuja varoja osaksi laillista rahoitusjärjestelmää taikka niiden kautta välitettyä varoja terrorismin rahoittamiseen. Tämä näkyy pankkien toiminnassa sääntelyn kiristymisenä sekä riskiperusteisen arvioinnin merkityksen kasvamisena.