Leikki-ikäisen lapsen terveyttä edistävä ruokakasvatus kotona - case-oppimateriaalin kehittäminen Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutukseen
Haapalainen, Inka; Mäkelä, Emilia; Suosalo, Siiri (2024)
Haapalainen, Inka
Mäkelä, Emilia
Suosalo, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuusi case-tilannetta oppimateriaaliksi leikki-ikäisen lapsen terveyttä edistävästä ruokakasvatuksesta Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutukseen Lapsiperheen terveydenhoitotyö -opintojaksolle. Tavoitteena oli case-tilanteiden kautta lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamista, jotta he voivat antaa vanhemmille näyttöön perustuvaa tietoa ja toimintamalleja myönteisen ruokakasvatuksen tukemiseen. Lisäksi tavoitteena oli edistää leikki-ikäisen lapsen terveyttä tukemalla terveyttä edistävän ruokasuhteen kehittymistä varhaislapsuudessa sekä vanhempien valmiuksia sen muodostumisen tukemiseen. Case-tilanteet luovat opiskelijalle mahdollisuuden harjoitella erilaisia asiakastilanteita mahdollisimman todentuntuisten esimerkkien kautta.
Ruokakasvatus on tärkeä ja olennainen osa lapsen kasvatusta, sillä ruokakasvatuksella on vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessakin. Erilaiset ruokailutilanteiden haasteet leikki-ikäisen eri kehitysvaiheissa ovat yleisiä pikkulapsiperheissä, jonka vuoksi vanhempien on tärkeää saada tukea ja vinkkejä haastaviin ruokailutilanteisiin neuvolan terveydenhoitajalta. Oikein kohdennetun ja ajoitetun tuen sekä vinkkien avulla vanhemmat luovat lapselle perustan kokonaisvaltaista terveyttä edistävän ruokasuhteen muodostumiselle.
Case-tilanteet kehitettiin käyttäjälähtöisesti yhteiskehittämisen periaattein. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin kyselyä, johon osallistui Laurea-ammattikorkeakoulusta sekä terveydenhoitotyön lehtoreita että opiskelijoita. Case-tilanteita tuotettiin kuusi, ja niiden aiheina olivat suuri herkkujen himo, vihannesten ja kasvisten maistumattomuus, haasteet koostumusten kanssa, syömättömyys, suuret annoskoot sekä sopimaton käytös ruokailutilanteissa. Case-tilanteiden kirjoitusasua, sisältöä sekä käytettävyyttä kehitettiin kyselyn tulosten pohjalta. Kyselyn tulosten mukaan case-tilanteet koettiin hyvin sopiviksi Lapsiperheen terveydenhoitotyö -opintojaksolle. Jatkokehittämisideana voisi toimia kysely, jolla selvitetään, miten oppimateriaalia käyttäneet henkilöt ovat hyödyntäneet oppimaansa tietoa ja syventäneet osaamistaan ruokakasvatukseen liittyen.
Ruokakasvatus on tärkeä ja olennainen osa lapsen kasvatusta, sillä ruokakasvatuksella on vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessakin. Erilaiset ruokailutilanteiden haasteet leikki-ikäisen eri kehitysvaiheissa ovat yleisiä pikkulapsiperheissä, jonka vuoksi vanhempien on tärkeää saada tukea ja vinkkejä haastaviin ruokailutilanteisiin neuvolan terveydenhoitajalta. Oikein kohdennetun ja ajoitetun tuen sekä vinkkien avulla vanhemmat luovat lapselle perustan kokonaisvaltaista terveyttä edistävän ruokasuhteen muodostumiselle.
Case-tilanteet kehitettiin käyttäjälähtöisesti yhteiskehittämisen periaattein. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin kyselyä, johon osallistui Laurea-ammattikorkeakoulusta sekä terveydenhoitotyön lehtoreita että opiskelijoita. Case-tilanteita tuotettiin kuusi, ja niiden aiheina olivat suuri herkkujen himo, vihannesten ja kasvisten maistumattomuus, haasteet koostumusten kanssa, syömättömyys, suuret annoskoot sekä sopimaton käytös ruokailutilanteissa. Case-tilanteiden kirjoitusasua, sisältöä sekä käytettävyyttä kehitettiin kyselyn tulosten pohjalta. Kyselyn tulosten mukaan case-tilanteet koettiin hyvin sopiviksi Lapsiperheen terveydenhoitotyö -opintojaksolle. Jatkokehittämisideana voisi toimia kysely, jolla selvitetään, miten oppimateriaalia käyttäneet henkilöt ovat hyödyntäneet oppimaansa tietoa ja syventäneet osaamistaan ruokakasvatukseen liittyen.
