Esihenkilöiden valmiudet työntekijöiden osaamisen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi
Simola, Mira (2024)
Simola, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation ISS Palveluiden CMS (cleaning and multiservices) liiketoimintayksikön palveluesihenkilöiden valmiuksia ylläpitää sekä kehittää työntekijöiden osaamista työssä suoriutumiseksi. Tarkoituksena oli perehtyä työntekijöiden osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen vaikuttaviin tekijöihin, joihin esihenkilö voi toiminnallaan vaikuttaa.
Teoreettinen viitekehys käsitti kaksi päälukua. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsiteltiin esihenkilön roolia osaamisen johtajana ja avattiin tärkeitä käsitteitä opinnäytetyön kannalta. Toisessa teoriapohjan luvussa tutustuttiin tarkemmin osaamisen kehittämiseen ja siihen vaikuttaviin asioihin. Tämän lisäksi siinä käsiteltiin havainnoinnin, palautteen sekä tavoitteiden vaikutusta osaamisen ylläpitämiseen sekä kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta. Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely lähetettiin kaikille ISS Palveluiden CMS liiketoimintayksikön palveluesihenkilöille. Kyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa esihenkilöiden toimintamalleista liittyen työnteki-jöiden osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Kyselyn avulla saatiin selville ISS Palveluiden esihenkilöiden toimintamalleja liittyen poisoppimisen tilanteisiin, työsuorituksien havainnointiin, palautteen antoon sekä tavoitteiden asettamiseen. Tutkielmassa saatiin selville, että laaturaporttien läpikäyminen jää usein välistä työntekijöiden kanssa ja työntekijät eivät juurikaan osallistu laatukierroksille. Selvisi myös, että kaikki eivät ole opastaneet sekä kehottaneet työntekijöitä itsearviontiin ja poisoppimisen tilanteissa koetaan erilaisia haasteita. Kehittämisehdotuksina näihin tarjottiin uutta toimintoa laatujärjestelmään, työntekijöiden mukaan ottamista laatukierroksille, työntekijöiden opastamista ja kehottamista itsearviointiin jatkossa enemmän sekä koulutustilaisuuksia liittyen poisoppimisen haasteisiin.
Teoreettinen viitekehys käsitti kaksi päälukua. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsiteltiin esihenkilön roolia osaamisen johtajana ja avattiin tärkeitä käsitteitä opinnäytetyön kannalta. Toisessa teoriapohjan luvussa tutustuttiin tarkemmin osaamisen kehittämiseen ja siihen vaikuttaviin asioihin. Tämän lisäksi siinä käsiteltiin havainnoinnin, palautteen sekä tavoitteiden vaikutusta osaamisen ylläpitämiseen sekä kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta. Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely lähetettiin kaikille ISS Palveluiden CMS liiketoimintayksikön palveluesihenkilöille. Kyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa esihenkilöiden toimintamalleista liittyen työnteki-jöiden osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Kyselyn avulla saatiin selville ISS Palveluiden esihenkilöiden toimintamalleja liittyen poisoppimisen tilanteisiin, työsuorituksien havainnointiin, palautteen antoon sekä tavoitteiden asettamiseen. Tutkielmassa saatiin selville, että laaturaporttien läpikäyminen jää usein välistä työntekijöiden kanssa ja työntekijät eivät juurikaan osallistu laatukierroksille. Selvisi myös, että kaikki eivät ole opastaneet sekä kehottaneet työntekijöitä itsearviontiin ja poisoppimisen tilanteissa koetaan erilaisia haasteita. Kehittämisehdotuksina näihin tarjottiin uutta toimintoa laatujärjestelmään, työntekijöiden mukaan ottamista laatukierroksille, työntekijöiden opastamista ja kehottamista itsearviointiin jatkossa enemmän sekä koulutustilaisuuksia liittyen poisoppimisen haasteisiin.